87 miljoen voor gelijke kansen op school

| 31 oktober 2016 | Reacties (0)

Er komt 87 miljoen euro beschikbaar om kinderen van laagopgeleide ouders dezelfde kansen te geven op school als kinderen uit een hoger sociaal milieu. De afgelopen jaren is het verschil tussen kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders steeds meer toegenomen. Minister Jet Bussemaker (Onderwijs, PvdA) en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD) willen een einde maken aan deze ongelijke kansen en trekken daarvoor dus de beurs.

De Onderwijsinspectie schreef dit voor jaar in haar jaarverslag dat er sprake is van een ‘toenemende tweeling’ in het onderwijs. Het gezin waarin je bent geboren is steeds meer bepalend voor het verloop van je schoolcarrière. Kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen meer kansen op school dan kinderen van laagopgeleide ouders, ook als ze even intelligent zijn. Ze krijgen hogere schooladviezen, gaan naar betere scholen en halen uiteindelijk een hoger diploma dan even intelligente kinderen van laagopgeleiden.

Schakelklassen voor kinderen met vmbo-advies

Met het geld wordt eerst een inhaalslag gemaakt: de komende drie jaar moet de achterstand worden weggewerkt. Daarna, vanaf 2020, zit er elk jaar 26 miljoen euro in kas om te voorkomen dat het verschil weer oploopt. Met het bedrag worden onder andere schakelklassen gefinancierd. Dat zijn klassen voor basisschoolleerlingen met een vmbo-advies die thuis weinig ondersteuning krijgen. In zo’n schakelklas krijgen ze een extra zetje om toch de havo aan te kunnen.

Verder wordt er geld uitgetrokken om kinderen met laagopgeleide ouders meer begeleiding te kunnen geven. Ook krijgen ouders die zelf slecht Nederlands spreken de kans om taallessen te volgen, zodat ze hun kinderen beter kunnen helpen en meer betrokken raken bij de school. Ook wordt er 7,5 miljoen geïnvesteerd in het structureren van de overgang van mbo naar hbo en komt er budget om mbo’ers te stimuleren om opleidingen te stapelen (4 miljoen). Verder worden kinderen uit lagere sociale mileus gestimuleerd om te gaan studeren.

Bussemaker en Dekker noemen het onacceptabel dat de verschillen tussen kinderen eerder groter worden als ze naar school gaan dan kleiner. In hun brief aan de Tweede Kamer schrijven ze: “We streven naar onderwijs waarin álle leerlingen en studenten zich thuis voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen, ongeacht hun thuissituatie, talenten of achtergrond.”

Beeld: Pixabay

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , ,

Categorie: Nieuws

Schrijf een reactie