AVI-niveau, wat moet je er thuis mee?

| 23 november 2011 | Reacties (3)

Kinderen die ook thuis veel lezen, hebben daar op school baat van. Op naar de bibliotheek of boekhandel dus. Maar wat moet je met die AVI-niveaus? Laat AVI op school, is het onomwonden advies dat de werkgroep jeugdboeken van de Nederlandse Vereniging van Letterkundigen als sinds 2008 geeft.

Wat is AVI?

AVI (analyse voor individualiseringsnormen) is een aanduiding voor het technisch leesniveau van kinderen. Het AVI-niveau is een tweeledige aanduiding. Allereerst geeft het de leestechnische moeilijkheidsgraad van een tekst aan. Een maat die voor het voortgezet technisch lezen afhankelijk is van onder meer zinslengte en het gemiddeld aantal lettergrepen per woord en het gemiddeld aantal letters per woord. Daarnaast is AVI-niveau ook een aanduiding voor het leestechnische niveau waarop kinderen vlot en gemakkelijk kunnen lezen. Een kwestie van turven hoe snel er gelezen wordt en hoeveel missers het kind maakt.

De AVI-niveau-indeling is op de eerste plaats niet bedoeld om de kinderen onderling te  vergelijken qua leesprestatie, maar om leesstof te kunnen kiezen die aansluit bij hun individuele leesontwikkeling. De AVI-meting is dus een toetsinstrument dat thuishoort in het onderwijs. Toch kom je AVI-aanduiding ook buiten de schoolmuren tegen. Ook de boekhandels en bibliotheken hanteren immers de AVI-aanduidingen; ouders en grootouders krijgen daarmee een houvast welk boek past bij het leesniveau van hun kind.

Niet te moeilijk of te makkelijk

Handig toch? Weet je precies welk boek je moet uitzoeken. Dat vindt Iris wel. Als zij met haar dochters Chantal (9) en Chris (8) naar de bilbiotheek gaat, houdt ze strikt vast aan het AVI-niveau. “Als ik dat niet doe, komen ze zelf met boeken aanzetten die of veel te moeilijk zijn of veel te simpel. Na een paar bladzijden stoppen ze met lezen. Bij een boek op het juiste niveau gebeurt dat veel minder vaak.”

De werkgroep Jeugdboeken van de Verenigingvan Letterkundigen vindt het een kwalijke ontwikkeling dat de keuze voor een boek bepaald wordt door het AVI-niveau. Alleen voor de eerste leesboekjes kan de AVI-aanduiding ook buiten het onderwijs een zinvol hulpmiddel zijn, betoogt de werkgroep in de brochure AVI loslaten.

Citaat uit die folder: “Beginnende lezers moeten bepaalde leestechnische stapjes maken voor ze een tekst probleemloos kunnen lezen.Vanaf AVI 5 kennen kinderen de belangrijkste leesmoeilijkheden en kunnen ze, als ze dat willen,ook voor een hoger AVI-niveau kiezen. Het lezen gaat dan iets langzamer, maar de keuze aan boeken wordt veel groter. De interesses van een kind bepalen zo wat het leest. Dat kan ook een boek zijn dat leestechnisch te makkelijk is. Waarom niet? Het is belangrijk dat een boek aanspreekt. Te gemakkelijk en te moeilijk zijn op zich al vreemde opvattingen. Ze duwen boeken en lezers in hokjes.”

Daar is Harold, vader van Wessel (10) en Fleur (7), het helemaal  mee eens. “Ik laat mijn kinderen zelf kiezen en dat gaat prima. Ze komen met heel verschillende boeken aan, maar ze kunnen prima inschatten of het niveau goed is. Vaak laat ik hen in de bibliotheek al een stukje lezen. Als ze moeite hebben met de tekst, ontdekken ze het dan wel. Typische AVI-boeken laten ze meestal links liggen. Volgens mij zien ze die echt als boeken om op school te lezen, niet als boeken die ze thuis voor hun plezier lezen.”

Plezier in lezen staat voorop

Volgens de werkgroep Jeugdboeken slaat Harold daarmee de spijker op zijn kop. Leesplezier is volgens deze letterkundigen de allerbelangrijkste voorwaarde voor het lezen.

De voordelen van lezen zijn legio:

  • lezen is ontspannend
  • lezen stimuleert de creativiteit en de fantasie
  • lezen helpt emoties te verwerken en te duiden
  • lezen geeft kinderen informatie over uiteenlopende onderwerpen en verbreedt het wereldbeeld
  • lezen heeft een opvoedkundige functie
  • lezen bevordert het gevoel voor esthetiek
  • lezen verrijkt de woordenschat
  • lezen bevordert de taal- en uitdrukkingsvaardigheid

“Maar wil lezen deze functies werkelijk kunnen hebben, dan is de allerbelangrijkste voorwaarde dat kinderen er plezier aan beleven”, zo stelt de werkgroep. Ze adviseert ouders om bij de keuze van een boek te letten op interessegebied en leesplezier en niet onnodig houvast te zoeken bij het AVI-niveau.

En kinderen met leesproblemen? “Ook zij kunnen gebaat zijn bij een ‘lekker’ boek dat ze misschien niet helemaal vlekkeloos kunnen lezen, maar waaraan ze wel plezier beleven. Juist deze kinderen moeten leren dat boeken leuk zijn.”

Meer weten over lezen? Zie ook:

Beeld: Thuisinonderwijs.nl, stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , ,

Categorie: Geen categorie, Groep 3-4, Groep 5-6, HvT, Lezen

Schrijf een reactie