Beter rekenen door online spelletjes

| 16 april 2014

In groep 4 en 5 komen bij het rekenen de tafels en sommen met vermenigvuldigen en delen aan bod. Thuis rekenspelletjes spelen op de computer kan kinderen helpen, vooral als het spelen in de les wordt nabesproken, zo blijkt uit promotie-onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Een gratis programma met online rekenspelletjes is vanaf vandaag beschikbaar.

Thuis oefenen met rekenspelletjes

Thuis oefenen met rekenen op de computer is zinvol.

Thuis oefenen met rekenen op de computer is zinvol, zo blijkt uit onderzoek.

In een grootschalige onderzoek vergeleek promovenda Marjoke Bakker het gewone onderwijs in tafels, vermenigvuldigen en delen met een aanpak waarbij ook online rekenspelletjes werden gespeeld. Hierbij werden verschillende manieren van werken met de spelletjes onderzocht. Het thuis spelen van de spelletjes en op school nabespreken, bleek de meest effectieve manier.

Zowel op vaardigheden als op inzicht in vermenigvuldigen en delen, leerden de kinderen meer dan met het gewone programma. Deze resultaten golden ongeacht het beginniveau van de leerlingen, en zowel voor meisjes als jongens. In totaal volgden 55 klassen van 47 basisscholen het hele programma, van eind groep 3 tot en met eind groep 5.

Voordelen van thuis oefenen

Promovenda Marjoke Bakker en haar promotor prof.dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen, hoogleraar Didactiek van het Reken-Wiskundeonderwijs aan de Universiteit Utrecht, vermoeden dat deze aanpak drie voordelen heeft:

1. De kinderen oefenden in hun vrije tijd en dus meer dan de leerlingen die alleen op school met vermenigvuldigen en delen bezig waren.
2. Thuis zijn kinderen vrijer in het experimenteren in de spelletjes, waardoor ze mogelijk ook meer leren, zeker als het gaat om inzicht.
3. Door de nabespreking op school werd dit extra geleerde bovendien gedeeld en verdiept.

Nabespreking essentieel

De nabespreking op school bleek essentieel. Van de leerlingen op de scholen waar thuis werd gespeeld zonder aandacht op school, profiteerden alleen de bovengemiddeld goede rekenaars. Het spelen van de spelletjes op school, geïntegreerd in een les, was ook effectief, maar alleen voor het verbeteren van inzicht en alleen in groep 4.

Gratis programma met online rekenspelletjes

Voor het onderzoeksproject werd een speciaal programma ontwikkeld van online rekenspelletjes, gebaseerd op bestaande spellen van het Rekenweb van het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. “Deze spelletjes zijn niet alleen gericht op tafelkennis, maar ook op het ontwikkelen van inzicht en vaardigheden. Uit ons onderzoek blijkt dat ze ook zo werken”, licht Bakker toe.

Het programma van online rekenspelletjes, inclusief instructies voor docenten en leerlingen, vind je hier

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , , , ,

Categorie: Groep 3-4, Groep 5-6, Web & app

Reageren niet mogelijk.