‘Cito profiteert van onwetendheid overheid’

| 3 september 2013 | Reacties (0)

Volgende week dinsdag zal de Eerste Kamer naar verwachting instemmen met de invoering van een verplichte eindtoets in groep 8. Maker van de toetsen: Cito, een deels commercieel bedrijf. Volgens het onderwijsvakblad Didactief, dat maandenlang in de ‘wereld van Cito’ dook, schuift Cito subsidiegelden door naar zijn commerciële activiteiten.  De overheid is zich amper bewust van de commerciële tak van Cito en daar profiteert Cito van, zo stelt Didactief.

Cito is niet ‘van de overheid’

Het Didactief-dossier is online te vinden en biedt een onthullend en soms ontluisterend beeld van Cito. Hoe is het mogelijk dat de overheid een commercieel bedrijf zo’n grote vinger in de pap geeft, vroeg het tijdschrift zich af. Didactief deed een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur en lichtte de afgelopen maanden het Cito-dossier van het ministerie van Onderwijs. Didactief ontdekte dat de Nederlandse overheid het Cito wel erg gemakkelijk heeft gemaakt om geld te verdienen. En terwijl heel Nederland denkt dat Cito ´van de overheid´ is, strekt de toetsontwikkelaar zijn tentakels uit tot in belastingparadijzen als Delaware en de Bahama’s. Verliezen van de commerciële poot Cito BV worden gedekt met subsidiegelden van Stichting Cito.

Cito BV profiteert van Stichting Cito

Het onderzoek van Didactief toont aan dat Kamerleden en ambtenaren het verschil tussen Stichting en BV nauwelijks blijken te beseffen. En Cito profiteert daarvan. Werknemers van de Stichting konden de afgelopen jaren ’s ochtends werken met overheidssubsidie en ’s middags hun product verkopen in dienst van de BV. Juridisch waren zaken gescheiden, maar intellectueel eigendom – dat voor iedere onbenullige popsong tegenwoordig vastligt – was niet geregeld. Niks aan de hand dus, moet Cito gedacht hebben. De Auditdienst van het ministerie dacht daar al in 2011 anders over. Het was een heikel punt tijdens de kamerdebatten over de eindtoets. Toch was het auditrapport bij de Kamerleden onbekend. Didactief kan er – na het beroep op de WOB – uit citeren.

Warme relaties tussen ambtenaren en Cito

Wie het Cito-dossier van OCW doorleest, krijgt de indruk dat de relaties tussen ambtenaren en Cito-werknemers wel heel warm zijn, stelt Didactief. Amicale kattenbelletjes (waaruit Didactief citeert) vliegen over en weer, officiële notulen tijdens overleg over uitbesteding van een nieuwe landelijke toets zijn er nauwelijks. De besluitvorming is ondoorzichtig. Heeft Cito handig zaken gedaan of heeft de overheid een marktproduct effectief genationaliseerd? Andere Nederlandse toetsaanbieders staan in ieder geval op achterstand.

Cito overweegt stappen tegen Didactief

In een uitgebreide reactie laat Cito geen spaan heel van het Didactief-dossier. ‘In dit dossier worden beweringen gedaan die als feiten worden weergegeven maar pertinent onjuist zijn. Door deze publicatie voelt Cito zich ernstig in haar eer en goede naam aangetast.’ Cito overweegt stappen te ondernemen tegen de publicatie. Volgens Cito gaat er ‘absoluut geen subsidiegeld van de Stichting naar de BV’. ‘Externe, onafhankelijke accountants hebben keer op keer geconstateerd dat alle subsidies rechtmatig zijn besteed’, schrijft Cito. Ook andere punten in de publicaties deugen volgens Cito niet. ‘Het is onbegrijpelijk dat Didactief zulke conclusies trekt zonder deze op feiten te baseren of feiten te controleren.’ Volgens Cito heeft Didactief zich niet gehouden aan de belofte de artikelen voor publicatie aan Cito te laten lezen. Dit wordt door Didactief dan weer tegengesproken.

 

Lees de volledige artikelen op de website van Didactief:

Lees hier de volledige reactie van Cito:

De artikelenserie in Didactief is geschreven door Ronald Buitelaar, Anja Vink en Bea Ros met medewerking van Lodewijk van der Kroft en kon mede dankzij subsidie van het Fonds voor Bijzondere Journalistieke Producties gemaakt worden. De serie bestaat uit 3 delen. Deel 3 verschijnt op 9 september.

 

Beeld: Thuisinonderwijs.nl – stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , ,

Categorie: Groep 7-8, Nieuws

Schrijf een reactie