Denken in beelden = anders leren

| 19 september 2013 | Reacties (0)

De meeste kinderen vinden het fijn om  naar school te gaan, maar voor sommige is school helaas een worsteling. Voor hen is het een strijd om leerstof op te nemen. Tafels worden niet onthouden, klokkijken is moeilijk en het uitrekenen van sommen is een kleine ramp. Waarom? Ze zijn beelddenkers en leren anders.

Wat is beelddenken?

Beelddenken is geen stoornis, maar een manier van ‘anders denken’ en daardoor anders leren. Denk maar eens aan het woord ‘HUIS’. Veel mensen zien dan in gedachten de letters H-U-I-S. Anderen zien echt een plaatje van een huis. Compleet met schoorsteen en rookwolkjes. Beelddenkers moeten het beeld vervolgens omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden omdat ze een eigen leven gaan leiden. Uit het huis komt een mannetje dat zijn hond uit gaat laten, enzovoort.

Sterke rechterhersenhelft

Baby’s worden geboren met een dominante rechterhersenhelft. Zij maken geen gebruik van taal. Door het bewegen van de armen en benen verkennen zij de ruimte om zich heen. Met klanken maken zij duidelijk dat ze iets willen. Alles is gericht op het direct vervullen van een behoefte. Dan leert een kind praten en in woorden denken. Dit omslagpunt ligt rond het derde/vierde levensjaar. Taal gaat overheersen en het kind gaan de wereld beredeneren.

Een groep mensen blijft in beelden denken. De rechterhersenhelft blijft dominant. De linkerhersenhelft kan een achterstand gaan vertonen. Dit hoeft overigens niet; veel hoogbegaafden denken in beelden en zijn ook goed in taal en rekenen.

Beelddenken is lastig op school

Beelddenken, denken in plaatjes, is een rijkdom, maar best lastig op school. Het onderwijs is sterk gericht op een ‘talige’ overdracht van informatie. Lesmateriaal wordt daardoor niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op een wijze wordt aangeboden die niet bij het kind past.

In dit filmpje wordt dat duidelijk uitgelegd:

[youtube_sc url=”http://youtu.be/ZcOXkzhzhUg” width=”300″]

Eigen lesmethode: Ik leer anders

Voor een betrokken moeder uit het westen van het land was de worsteling van haar zoon op school de aanleiding om haar eigen methode te maken. Een methode die haar zoon kon helpen, maar die ook succesvol bleek voor vele andere kinderen. Ook haar zoon is namelijk een beelddenker. De methode die zij ontwikkelde is ‘Ik leer anders’ en wordt steeds bekender.

Zelf heb ik intussen al een aantal beelddenkers met deze methode mogen helpen. Het is steeds weer verbazingwekkend om te zien hoe deze kinderen opeens wél klok kunnen kijken, woordjes foutloos spellen of de tafels kennen. Er is direct resultaat te zien en dat met een andere manier van aanbieden van de leerstof. Het is intensief, maar de resultaten maken de inspanning dubbel en dwars waard!

Is jouw kind een beelddenker?

Heeft jouw kind moeite met de leerstof op school en ben je benieuwd of je kind een beelddenker is? Neem dan eens een kijkje op de site www.ikleeranders.nl. Op deze site vind je meer informatie over beelddenken en vind je wellicht een coach bij jou in de buurt.

 

Over de auteur: Nienke Geessinck (1978) uit Eibergen (Gelderland) heeft negen jaar ervaring als groepsleerkracht in het basisonderwijs. Sinds april 2012 is ze voor zichzelf begonnen met de oprichting vanKoppie Koppie . Koppie Koppie geeft bijles en huiswerkbegeleiding aan kinderen van de basisschool. Nienke is te volgen op Twitter en Facebook.

Beeld: Ikleeranders, Nienke Geessinck

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , ,

Categorie: Leerproblemen, Ontwikkeling

Schrijf een reactie