Squla - GIF - 728x90 - Leuk leren!

Digitale prentenboeken op Leesmevoor.nl

| 28 november 2012 | Reacties (0)

Voorlezen is leuk en het is ook nog eens hartstikke goed voor de taalontwikkeling van kinderen. Tegenwoordig zijn er steeds meer prentenboeken in digitale vorm verkrijgbaar. Een leuke site is Leesmevoor.nl, die vol staat met gratis verhalen die je samen met je kind kunt (voor)lezen en daarnaast veel achtergrondinformatie biedt over voorlezen.

De verhalen op Leesmevoor.nl zijn kleurrijk en duidelijk geïllustreerd en worden door heldere stemmen voorgelezen. Die voorleesstem kan je overigens ook uitschakelen, zodat je het verhaal zelf kunt voorlezen. De meeste verhalen richten zich op peuters en kleuters, maar ook voor kinderen die al jong kunnen lezen zijn ze zeer geschikt: zij kunnen de verhalen gebruiken als ‘meeleesboek’. Speciale vermelding verdient de beschikbaarheid van verhalen in Fries!

Aanbod groeit met nieuwe verhalen

Het aanbod aan verhalen wordt geregeld aangevuld en speelt in op actuele thema’s. Zo hebben momenteel de Sinterklaasverhalen een prominent plekje. Een voorbeeld is het verhaal ‘Zoeken in alle hoeken’, dat je hieronder kunt lezen:

Als ouder heb je een actieve rol bij het (digitaal) voorlezen

Het prettige aan Leesmevoor.nl is dat het beslist géén ‘kleuterparkeerplaats’ is. Natuurlijk kan de site een uitkomst bieden als je kleuter voor de tiende keer na elkaar hetzelfde verhaal wil horen en jij nu toch echt even iets ander moet doen. Het is echter nadrukkelijk niet de bedoeling dat de website jou als ouder vervangt als voorlezer; de digitale prentenboeken zijn bedoeld als hulpmiddel. Op de site wordt heel veel informatie gegeven over hóe je het beste met je kind kunt voorlezen en wat voorlezen betekent voor de taalontwikkeling van kinderen. Als ouder ga je daarom nog bewuster om met voorlezen.

Kleuters zijn gebaat bij digitale prentenboeken

Digitale prentenboeken zijn een goede voorbereiding op leren lezen. In een korte tijd kunnen aanzienlijke leereffecten resulteren. Dit blijkt uit experimenteel onderzoek van Daisy Smeets en Adriana Bus onder leerlingen uit groep 1 en 2 van de basisschool.

Door digitale prentenboeken raken kinderen vertrouwd met voor lezen essentiële taal. In acht sessies van een kwartier breiden kinderen hun woordenschat uit en leren zij nieuwe woordcombinaties, ook als leerkrachten niet of alleen op de achtergrond aanwezig zijn.

Volgens de onderzoekers is dit de eerste studie die aantoont dat digitale prentenboeken een geschikte aanvulling zijn op het lesprogramma in kleuterklassen en misschien ook in latere jaren. De jongste generatie interactieve digitale boeken is zodanig beter van kwaliteit dat negatieve effecten niet langer worden gevonden. Eerder bleek de interactie het verhaalbegrip te verstoren, nu blijkt de interactie de taalontwikkeling te bevorderen.

Voorwaarden voor de positieve effecten is wel dat geregeld en niet incidenteel met digitale prentenboeken wordt gewerkt.

(bron: Stichting Lezen, 2009)

Uit onderzoek naar digitale prentenboeken (Universiteit Leiden) blijkt dat:

  • Peuters en kleuters  het verhaal beter begrijpen en nieuwe woorden en zinsconstructies leren
  • Kinderen met een taalachterstand met digitale prentenboeken in een half uur tijd 5 à 6 nieuwe woorden leren
  • Digitale prentenboeken ook zeer effectief zijnvoor te drukke of te afwachtende kinderen, die minder profiteren van groepsprocessen / klassikale lessen

 

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , ,

Categorie: Web & app

Schrijf een reactie




Wil je een plaatje bij je reactie? Maak hier een Gravatar.

Blue Captcha Image
Refresh

*