Dit leert je kind in groep 2

Groep 1 en groep 2 horen op de basisschool bij elkaar. Dat geldt ook voor de dingen je die kind leert in deze groepen. In groep 2 wordt je kind stukje bij beetje voorbereid op het meer schoolse leren dat in groep 3 begint. Maar tegelijkertijd mag je kind nog lekker kleuter zijn en volop spelen.

Snuffelen aan klanken en letters

Onderzoek heeft uitgewezen dat taalvaardigheden van jonge kleuters samenhangen met het gemak waarmee ze later gaan lezen en spellen. Bij jonge kinderen gaat het dan bijvoorbeeld om het kunnen nazeggen van zinnen, het kunnen navertellen van een verhaal of het snel kunnen benoemen van plaatjes. Bij oudere kleuters gaat het onder andere om kunnen rijmen, het kunnen verdelen van woorden in stukjes of letters en het aan elkaar kunnen ‘plakken’ van losse woordstukjes of klanken tot een heel woord.

In groep 2 wordt bovendien een begin gemaakt met het leren van letters. Op veel scholen staat er elke week een letter centraal in groep 2: de letter van de week. Bij de overgang naar groep 3 kan je kind zijn eigen naam schrijven en ‘verklanken’ (de naam in klanken verdelen K-oe-n) en kent hij vaak al zo’n 15 letters.

Taal in groep 2

  • (letter)klanken herkennen
  • vloeiend en verstaanbaar vertellen
  • ‘hakken en plakken’ van korte woorden [link hakken en plakken]
  • eerste/laatste woord van zin benoemen
  • twintig minuten luisteren
  • rijmen
  • eigen naam schrijven
  • twee of drie lettergrepen samenvoegen tot woord
  • een aantal letters kennen en weten welke klank erbij hoort
  • woordenschat uitbreiden: 3500 woorden (actief), 7000 passief

Van tellen naar een beetje rekenen

Hoeft een kind aan het eind van groep 1 nog maar tot 5 te kunnen tellen, aan het eind van groep 2 is tellen tot 10 (en liefst 20) én weer terug het doel. Ook worden kleuters vertrouwd gemaakt met rekentermen als ‘erbij’ en ‘eraf, en ‘meer’ of ‘minder’, ze leren begrippen die te maken hebben met lengte en gewicht en ze oefenen met sorteren en ordenen (links/rechts, voor/achter/naast, cirkel/vierkant/driehoek, enzovoort). Veel rekenkundige begrippen zitten verborgen in opdrachten als bouwen met blokken, buitenspel en puzzels.

Rekenen in groep 2

  • tellen tot tot 20 en terug
  • cijfers 1-10 herkennen
  • hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen – (meer/minder/verschil/alles), schatten
  • groepjes van ten minste 6 herkennen zonder tellen
  • eenvoudig optellen/aftrekken/splitsen onder 12
  • lengte, inhoud, omtrek, gewicht (begrippen kennen, ordenen, vergelijken)
  • seizoenen, dagen, dagdelen benoemen en tijdsaanduidingen als eerder/later/gisteren gebruiken
  • vormen: ruit, ovaal
  • kleuren: oranje, paars, zwart, wit, grijs, bruin

 

Koprollen maken en binnen de lijntjes kleuren

In groep 2 maken kinderen in lichamelijk opzicht een grote ontwikkeling door. Hun motoriek wordt steeds beter. Ze leren hinkelen, huppelen en een koprol maken en kunnen steeds netter kleuren en knippen. Aan het eind van groep 2 kan je kind een bal vangen met twee handen, tekenen/schrijven met kleine bewegingen vanuit de vingers (zonder dat de hele arm meedoet), golfjes knippen, kleine kraaltjes rijgen, enzovoort.

Motorische ontwikkeling in groep 2

  • Grove motoriek: balanceren, klimmen, schommelen, zwaaien, koprol maken, springen, hardlopen, mikken, vangen en gooien, tikkertje, bewegen op muziek, balspelen
  • Fijne motoriek: prikken, knippen, scheuren, binnen de lijntjes kleuren, goede potlootgreep, schrijfpatronen overtrekken, schrijfbeweging vanuit de vingers

Steeds minder kleuter

Oudere kleuters gaan steeds beter onderscheid maken tussen henzelf en de wereld om hen heen. Waar jonge kleuters nog ‘egocentrisch’ denken (het kind ziet zich als centrum van de wereld) en nog geen objectieve logica zien, gaat de oudere kleuter nadenken over zichzelf en anderen. Het magische denken van jonge kleuters, waarbij fantasie en werkelijkheid in elkaar overlopen, wordt gaandeweg vervangen door concreet denken. Je zult merken dat je kind tegen het einde van groep 2 van een kleuter begint uit te groeien tot een schoolkind, al zijn de verschillen tussen kinderen ook in dit opzicht erg groot.

Sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 2

  • geconcentreerd werken en doorzetten wanneer iets niet direct lukt
  • contact zoeken met anderen, samen spelen/werken en rekening houden met anderen, emoties van zichzelf en anderen herkennen
  • een duidelijk zelfbeeld ontwikkelen
  • zelfstandig taken uitvoeren

Ter info:

Dit overzicht is een afgeleide van de door de overheid opgestelde tussendoelen en geven een globale indicatie van wat op de meeste scholen wordt gehanteerd of in de meest gebruikte lesmethodes gangbaar is. Wat je kind precies leert in een bepaalde groep, varieert echter per school.
Vrijwel alle scholen houden aan het begin van het jaar een informatie-avond voor ouders waarin wordt verteld wat je kind dit schooljaar gaat leren. Probeer als het even kan om daar naartoe te gaan. Je hoort wat je kind leert en kunt vaak ook de materialen bekijken. Zo kun je je een goed beeld vormen van wat je kind doet op school.

Zie ook:

Dit leert je kind in groep 1

Dit leert je kind in groep 3
Dit leert je kind in groep 4
Dit leert je kind in groep 5
Dit leert je kind in groep 6
Dit leert je kind in groep 7
Dit leert je kind in groep 8