Een jaar langer in groep 2? Liever niet

| 12 september 2016 | Reacties (2)

‘Doorkleuteren’ is een begrip in Nederland: kinderen die aan het eind van groep 2 nog niet toe zijn aan groep 3, blijven een jaartje extra in de kleutergroepen. Dit jaar ging het om ruim 18.000 kinderen die groep 2 op de basisschool overdeden. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs wil hier een einde aan maken, omdat uit onderzoek blijkt dat kinderen niet blijvend profiteren van een derde jaar kleuterklas.

painting-808011_640

Soepeler overgang tussen groep 2 en groep 3

‘Op veel scholen is groep 2 heel speels en groep 3 heel schools. Daardoor vinden ouders en leraren de overstap voor kleuters vaak te groot’, constateert Dekker. Maar scholen kunnen hun onderwijs flexibeler indelen, waardoor kinderen makkelijker aansluiting vinden in groep 3. ‘Scholen denken vaak dat dat niet kan of mag, terwijl er meer dan genoeg ruimte voor is.’ Een mogelijkheid is volgens Dekker bijvoorbeeld dat kleuters ook halverwege het schooljaar van groep 2 naar groep 3 gaan.

Dekker roept basisscholen op om in actie te komen. Samen de de PO-raad heeft hij een rapport opgesteld waarin al het onderzoek beschreven staat naar het effect van een jaar langer kleuteren. Ook staat er uitleg in voor scholen wat ze allemaal mogen doen om kleuters zo soepel mogelijk naar groep 3 te geleiden.

Dekker: ‘Je ziet dat een flink aantal scholen echt stappen zet. Sommige scholen kiezen ervoor om leerlingen niet alleen in de zomer naar de volgende klas te doen, maar vaker in het jaar. Anderen geven in groep 3 heel erg speels les. En er zijn gecombineerde groepen 2/3. Daar waar scholen er werk van maken, zie je het aantal zittenblijvers dalen.’

Lees ook:

Herfstkleuters en de overgang naar groep 3

 

Extra jaar in groep 2 heeft alleen tijdelijk effect

“Tom heeft destijds groep 2 overgedaan. Hij was toen gewoon te ‘jong’ om naar groep 3 te gaan. Dat vonden we zelf ook.” Tom is inmiddels 10, maar zijn vader Bert staat nog steeds achter die beslissing. “Dat jaar extra kleuteren heeft hem echt goed gedaan. We hebben nooit spijt gehad. Ook sociaal had hij zo zijn draai gevonden. Hij kan zich nu niet eens meer goed herinneren dat hij ooit bij andere kinderen in de klas zat.”

In individuele gevallen kan een langer kleuteren prima uitpakken. Toch blijkt uit verschillende onderzoeken dat de meeste kinderen die groep 2 over doen daar hooguit tijdelijk profijt van hebben. Sommige kinderen gaan een jaar later naar groep 3 vanwege een cognitieve achterstand; ze beheersen de lesstof van groep 2 nog niet voldoende. In groep 3 kunnen de ‘doorkleuteraars’ meestal wel goed meekomen, maar in de hogere groepen bouwen ze vaak opnieuw een achterstand op.

Sociaal-emotioneel geen winst

Als argumenten voor een jaar langer in groep 2 blijven worden vaak zaken genoemd als: te jong, te speels, te weinig concentratie. Dat zijn sociale-emotionele overwegingen. Gevoelsmatig lijkt het best logisch om zulke kinderen een jaartje extra kleuteren te ‘gunnen’. Maar ook in sociaal-emotioneel schieten de zittenblijvers maar weinig op met hun jaar extra in groep 2. Ze hebben veel vaker sociaal-emotionele problemen dan hun nieuwe en jongere klasgenoten, al zijn ze tijdelijk wel wat populairder bij hun nieuwe klasgenoten. Leerlingen spelen daarentegen liever met klasgenoten die in het normale tempo van groep 2 naar groep 3 zijn gegaan dan met zittenblijvers.

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Is jouw kind blijven zitten in groep 2? Hoe heeft dit voor jouw kind uitgepakt? Zou je nu dezelfde beslissing nemen?

Beeld: Pixabay

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , , ,

Categorie: Groep 1-2, Groep 3-4, Nieuws, Ontwikkeling, Ouders en school

Reacties (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Tessa schreef:

    Mijn zoontje, jarig in oktober, heeft een extra jaar groep 2 gedaan. Hij zit inmiddels in groep 4. Wij zijn hier nog steeds erg blij mee, hij was toen nog erg jong in zijn gedrag, was totaal nog niet met letters bezig en had moeite met langere concentratie en stil zitten. Hij heeft nog een heerlijk jaar in groep 2 gehad, kreeg steeds meer interesse in letters. In groep 3 ging het erg goed, hij was er toen echt aan toe.

  2. Esther schreef:

    Het gaat er niet om of een kind in groep 2 zou moeten blijven (doorkleuteren) of toch door naar groep 3 zou moeten gaan, omdat dat toevallig met zijn/haar verjaardag zo uit komt. Kijk of het kind schoolrijp is om de leerstof tot zich te kunnen nemen. Als de hersens niet gelateraliseerd zijn, wordt het heel lastig voor kinderen om te leren lezen / automatiseren. Dit leidt tot frustratie: kind wil wel, maar kan het niet. Dit kan weer leiden tot faalangst en andere belemmeringen om tot leren te komen. Wil je dat je kind de rest van z’n schoolcarriere op z’n tenen loopt of dat hij/zij lekker in haar vel zit en wellicht zelfs een beetje voorloopt door niet te overhaasten? Ik weet het wel!
    * NB. Een (half) jaar extra kleuteren moet dan wel goed gefaciliteerd worden door de leerkracht!

Schrijf een reactie