Hoe kies je een middelbare school?

| 13 januari 2013 | Reacties (3)

Zit je kind in groep 8, dan sta je voor een moeilijke keuze. In maart moet je je kind inschrijven voor de middelbare school. Maar welke school kies je en hoe ga je daarbij te werk? En in hoeverre laat jij je kind meebeslissen?

Open dagen middelbare scholen

Foto volgend jaar naar het voortgezet onderwijs

Informatiekrant over voortgezet onderwijs

De jaarlijkse strijd om nieuwe leerlingen is weer losgebarsten. Op open dagen houden middelbare scholen gelikte presentaties om de kinderen in groep 8 en hun ouders te verleiden juist voor deze school te kiezen. Brochures met de meest prachtige verhalen vallen in de brievenbus. “Als je de verhalen mag geloven zijn alle middelbare scholen zijn even mooi en geweldig”, verzucht Carla de Weert uit Zwolle, die met haar dochter Annika op zoek is naar middelbare school. “We kregen een krantje in de bus over de middelbare scholen in Zwolle. Ik telde per pagina gemiddeld acht keer het woordje ‘leuk’. Ik werd er flauw van.”

 

Checklists met tips

De Zwolse is niet de enige ouder die met dit probleem kampt. Op internet wemelt het van de ouders die op forums advies vragen over hoe je het beste een middelbare school kunt kiezen. Bijna net zo talrijk zijn de checklists die worden aangeboden om tot een keuze te komen. Ook het ministerie van onderwijs doet daaraan mee. De checklist in de brochure Voortgezet Onderwijs 2011-2012 telt maar liefst 88 punten om een school op te beoordelen. Gemiddeld overwegen ouders drie middelbare scholen. Als bij alle drie de scholen deze vragenlijst compleet wordt ingevuld, heb je dus 264 variabelen die je bij je keuze moet laten meewegen. Het maakt de zaak er, zacht gezegd, niet ongecompliceerder van.

Daar is Carla inmiddels ook achter. “Ik zie door de bomen het bos niet meer.” Zij heeft haar plan inmiddels getrokken. Samen met haar man en Annika gaat ze een kijkje nemen op maximaal drie scholen. “Ik denk dat we uiteindelijk vooral op ons gevoel afgaan.”

Een school kiezen op gevoel

Volgens onderwijskundige en orthopedagoog Ruud van Beijsterveldt van Edumax, praktijk voor onder meer schooladvies, doet ze daar goed aan. “Ouders kunnen best op hun gevoel vertrouwen. Dat doen ouders in mijn optiek veel te weinig”, zegt hij. “Als je iets op je gevoel doet, doe je het meestal goed. Het probleem is dat ouders in het onderwijs tegenwoordig niet meer als deskundigen worden gezien. Ten onrechte, als je het mij vraagt. Ouders kennen hun kind het beste en zijn juist deskundig.”

Goed naar je kind kijken

Kennis over je kind is volgens Van Beijsterveldt de beste raadgever bij het kiezen van een middelbare school. “Wat de beste middelbare school is voor je kind, hangt ervan af wat voor soort kind je meebrengt. Als je een kind hebt met dyslexie, zul je echt moeten opletten of je bepaalde faciliteiten kunt krijgen. Als je een sociaal gevoelig kind hebt, is het belangrijk dat de school niet te groot is, opdat je kind niet in de massaliteit verloren gaat. Kijk dus eerst naar het soort kind dat je hebt, bedenk dan wat je verwacht van zijn of haar schoolcarrière én wat het kind zelf wil. Bepaal vervolgens wat een school te bieden moet hebben voor jouw kind. Aan die eisen kan je middelbare scholen dan toetsen. Wat doen ze aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, wat gebeurt er als je kind niet goed mee kan komen of hoogbegaafd is? Stel de vragen die passen bij jouw kind.”

‘Scholen zijn net verzekeringsmaatschappijen’

Een belangrijke kanttekening van Van Beijsterveldt is wel dat je schooldirecteuren en -voorlichters niet op hun mooie blauwe ogen moet geloven. “Scholen zijn net verzekeringsmaatschappijen. Ze houden de mooiste praatjes om kinderen binnen te krijgen, maar zit je kind er eenmaal op, dan kan de praktijk heel anders zijn. Scholen en leraren hebben altijd de mond vol van het ‘belang van het kind’, maar dat zie ik niet altijd terug. Uiteindelijk willen ze gewoon een plaats verkopen in een klas. Een leerling meer of minder op school kan net het verschil uitmaken of er een docent weg moet of niet.”

Praten met andere ouders

Voor ouders is het bijna onmogelijk om erachter te komen hoe goed een school is en of een school alle mooie praatjes waarmaakt, waarschuwt Van Beijsterveldt. “Op open dagen en voorlichtingsbijeenkomsten belandt je in een regelrechte Ster-spot. Ga daarom praten met andere ouders die al een kind op die middelbare school hebben zitten. Zij kunnen vertellen hoe de school bevalt en wat de realiteit is achter die verkoopverhalen. Als ik het een makelaar vraag, zegt hij dat ik een levendige buurt woon. Dat klopt. Zodra ik een voet buiten de deur zet, word ik bijna door een auto overreden. Buurtbewoners kiezen heel andere omschrijvingen. Zo is het ook met scholen; voorlichting is pure marketing.”

‘Zestig procent schoolkeuze bij het kind leggen’

Voor Van Beijsterveldt is het vanzelfsprekend dat je kind laat meebeslissen in de schoolkeuze. “Als ik een verdeling moet aangeven, zeg ik 60 procent van de keuze berust bij het kind, 40 procent bij de ouders. Een grote stem van het kind? Tja, wie gaat er nou naar die school straks? Als het kind niet wil, kan je het als ouder wel schudden. Je kunt er wel met tien paarden aan trekken, maar dat helpt niets. Voor kinderen is vaak belangrijk of er vriendjes naar dezelfde school gaan. Ouders weten wel dat ze binnen twee jaar een heel andere vriendenkring opbouwen. Maar de overstap van de basisschool met zijn vaste structuur naar de losse structuren van het voortgezet onderwijs is voor een kind heel groot. Wat wil je als ouder: een kind dat lekker in zijn vel zit, of kind dat op een school zit omdat zijn ouders dat willen, misschien wel onder sociale druk van de buren. Als een kind niet lekker in zijn vel zit, kan dat tot allerlei psychische stoornissen leiden. Heel veel stoornissen zijn in aanleg genetisch bepaald, maar of die latente stoornissen ook manifest worden is punt twee. Wil je straks een stresskind dat zo autistisch is als een deur, of wil je een kind dat lekker in zijn vel zit?

Nuttige links: 

screendump spel Go VMBO

Go VMBO is een interactieve schoolkeuze-game voor leerlingen in groep 7 en 8.

  • brochure Voortgezet Onderwijs 2011-2012 van het Ministerie van Onderwijs; met checklist voor schoolkeuze
  • Vensters voor Verantwoording; website waarop per school te zien is wat de slagingspercentages, examencijfers en tevredenheid van ouders en leerlingen over de school zijn.De site Vensters voor Verantwoording is een initiatief van deVO-Raad, de overkoepelende organisatie van allemiddelbare scholen.
  • op welkeschool.nl delen ouders en leerlingen hun ervaringen over scholen; de site is nog pril, waardoor nog niet over alle scholen informatie is te vinden.
  • website van de Onderwijsinspectie; hier vind je de inspectierapporten over alle middelbare scholen in Nederland.
  • Go VMBO; een interactieve studiekeuze-game (op 16 januari gelanceerd door minister Van Bijsterveldt) voor leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool. Spelenderwijs ontdekken leerling, maar ook ouders en leerkrachten in het basisonderwijs, hoe het voortgezet onderwijs en met name het vmbo in elkaar zitten. De game helpt de leerlingen ontdekken wat hun talenten zijn en op welk schooltype deze talenten het best tot hun recht komen.

© Thuisinonderwijs.nl, 17 januari 2012

Beeld: Thuisinonderwijs.nl, GoVMBO

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , ,

Categorie: Groep 7-8

Reacties (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. S schreef:

    Zo autistisch als een deur ? Sorry meneer de orthopedagoog… maar u zou toch moeten weten dat je niet autistisch wordt van een verkeerde schoolkeuze.
    Mijn kind heeft autisme (en nee hij is niet zo autistisch als een deur) dit valt een beetje verkeerd.

    • De redactie heeft iets anders geschreven, dan ik gezegd/bedoeld heb. Ik heb nooit gezegd of bedoeld, dat een verkeerde schoolkeuze of stress op welke manier dan ook samenhangt met autisme. S. heeft gelijk.

  2. Hendriks schreef:

    “Wil je straks een stresskind dat zo autistisch is als een deur, of wil je een kind dat lekker in zijn vel zit?” Pardon? Dit valt ook bij mij zeer verkeerd. Heb een zoon met autisme. Vergelijking “zo gek als een deur” naar ” zo autistisch als een deur” kan echt niet.

Schrijf een reactie