Hoe was het op school? “Weet ik niet meer”

| 2 september 2014

En hoe was het op school? Wat heb je vandaag allemaal gedaan? Standaardvragen van geïnteresseerde ouders die benieuwd zijn naar het wel en wee van hun kind op de basisschool. Maar zeker bij kleuters in groep 1 of 2 zal je hoogstwaarschijnlijk niet veel wijzer worden. Dikke kans dat je kind voorgenoemde vragen beantwoordt met het ophalen van de schouders en een mompelend “weet ik niet meer”.

Te abstract

En weet je dat het nog waar is ook, dat je kind het niet meer weet? Vierjarigen zijn nog niet in staat vrij abstracte vragen als ‘hoe was het’ en ‘wat heb je allemaal gedaan’ goed te beantwoorden. Ook voor een chronologisch verslag van wat ze hebben meegemaakt zijn kleuters domweg nog te jong.

Lok je kind uit de tent

Wil je weten hoe de schooldag is verlopen, stel dan concrete vragen als: zat Karin naast je in de kring? Heb je in de bouwhoek gespeeld? Kinderen die daarop nog steeds wat onwillig antwoorden of niet verder komen dan ‘ja’ of ‘nee’ of ‘weet ik niet meer’ kun je uit de tent lokken door iets heel vreemds te suggereren: “O, ik weet het al: jullie hebben de hele dag op je stoel gezeten met je ogen dicht” of “ik denk dat jullie met zijn allen de juf hebben gekieteld”. Waarschijnlijk ‘hapt’ je kleuter meteen en vertelt en passant van alles over zijn of haar dag.

10 vragen om het gesprek op gang te brengen

Vragen die kunnen helpen om je kind iets te laten vertellen:

  • Waar moest je vandaag om lachen?
  • Als er vandaag een vlieg door de klas vloog, wat had hij dan gezien?
  • Welk kind had je vandaag met een toverstokje willen wegtoveren?
  • Wie had er vandaag het lekkerste eten en drinken bij zich?
  • Heb je vandaag iemand geholpen?
  • Heeft iemand jou geholpen?
  • Noem iets wat je vandaag hebt geleerd?
  • Als jij morgen de juf of meester zou zijn, wat zou jij dan anders doen?
  • Wat vond je vandaag het moeilijkste? En wat het makkelijkste, saaiste, etc.
  • Wanneer was je vandaag trots op jezelf?

 

Wachten tot bedtijd

Veel kinderen zijn moe als ze uit school komen en hebben om die reden geen zin om van alles te vertellen. Overstelp je kleuter niet met vragen maar gun hem of haar de tijd om even rustig bij te komen of wacht tot het naar bed brengen. Omdat ze er tijd mee kunnen rekken tot ze moeten gaan slapen, zijn kinderen rond bedtijd ineens opvallend mededeelzamer.

Verschil in karakter

Zo veel kinderen, zo veel verschillende karakters. Net als bij volwassenen is de een nu eenmaal een grotere prater dan de ander. “Mijn kinderen vertellen nooit iets over school”, zegt Mieke. “De oudste antwoordt al drie jaar ‘niets’ op de vraag wat hij op school heeft gedaan en de ander zegt steevast ‘weet ik niet meer’. Gelukkig hangen er ’s ochtends ‘dagritmekaarten’ in de klas. Daar kijk ik altijd naar zodat ik een beetje weet wat er die dag op het programma staat. Dan kan ik vragen wat ze bij gym hebben of gedaan of wie er jarig was. Op die manier lukt het me soms een kort gesprekje te hebben. Grote verhalen zijn dat niet en dat hoeft ook niet, maar voor mij is het net voldoende om te weten of mijn kind op school lekker in zijn vel zit.”

Kinderen ‘vertellen’ meer dan ze zeggen

Ook al zegt je kind niet zo veel over school, toch kan het gedrag van je zoon of dochter je heel wat vertellen. Wees extra alert bij slecht eten of slapen, huilbuien of woede-aanvallen. Zo hóeven er niet op de wijzen dat het niet lekker gaat met je kind op school, maar dat kan wel. Als je geen andere oorzaak kunt vinden, kan het verstandig zijn om even met de leerkracht te praten om te vragen of haar of hem iets is opgevallen aan je kind.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , ,

Categorie: Groep 1-2, HvT, Ontwikkeling, Thuis

Reageren niet mogelijk.