Hoe ziet een schooldag in groep 1 eruit?

| 21 november 2011 | Reacties (0)

Wat doen ze zo’n hele dag op school? Vooral ouders met een kind dat voor het eerst naar school gaat, vinden het vaak moeilijk om zich daar een beeld van te vormen. Een voorbeeld van een dag in groep 1.

Voorbeeld van een dag in groep 1

’s Ochtends:

  • 8.30 uur: Ouders brengen de kinderen in de groep.
  • 8.30 uur: De school begint en er wordt begonnen met een begroetingsliedje en een kringgesprek. De kinderen krijgen dan de gelegenheid om hun belevenissen te vertellen. Daarna wordt in de kring gezongen, gepraat over iets dat eerder is geleerd of een liedje aangeleerd.
  • 9.30 uur: Werken in ‘hoeken’ en ‘groepen’. De kinderen gaan naar de tafels om een opdracht uit te voeren. Vaak is er een tekengroep, een knip- en plakgroep, een puzzelgroep en een constructiegroep. Tevens gaat er een groep in de hoeken (bouwhoek, poppenhoek, zandtafel) spelen.
  • 10.15-10.30 uur: In de kring eten en drinken. Er is dan vaak ook tijd voor een taalactiviteit of muziek
  • 10.30 uur: Bij mooi weer buiten spelen, bij slecht weer spelen in het (speel)lokaal
  • 11.45 uur: Een taal-, tel- of muziekspel.
  • 12.00 uur: Jassen aan, een vast lied om de ochtend mee af te sluiten en naar buiten.

’s Middags:

  • 13.15 uur: Beginnen in de kring met het vaste welkomstlied, liedjes zingen.
  • 13.30 uur: Iets doen naar keuze, een spel bij de tafel of in de hoeken.
  • 14.30 uur: Bij mooi weer buiten spelen, bij slecht weer binnen in het (speel)lokaal spelen.
  • 15.15 uur: De school gaat uit.

Dagritmekaarten vertellen het programma

Veel basissscholen werken met ‘dagritmekaarten’, zoals op de foto. Dit zijn kaarten met afbeeldingen van activiteiten, die ook in de kinderopvang en bij peuterspeelzalen vaak worden gebruikt. De juf hangt die kaarten op of zet ze neer, zodat de kinderen bij binnenkomst al kunnen zien wat hen ongeveer te wachten staat die dag. Werp zelf bij het binnenbrengen ook even een blik op de dagritmekaarten; ze bieden vaak handige aanknopingspunten om na school een gesprekje over de dag te voeren met je kind.

Zie ook: Hoe was het op school? “Weet ik niet meer”

Beeld: Thuisinonderwijs.nl

Gerelateerde artikelen:

Tags: ,

Categorie: Groep 1-2, HvT

Schrijf een reactie