‘Homo’ nog steeds scheldwoord op het schoolplein

| 16 mei 2014 | Reacties (0)

Voorlichting op school leidt tot meer begrip voor homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders (LHBT’s). Van een volledige acceptatie is nog geen sprake. Zo is het gebruik van woord ‘homo’ als scheldwoord niet afgenomen, zo blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd.

Verplicht les over ‘seksuele diversiteit’

Kinderen met homoseksuele gevoelens en transgenders voelen zich vaak niet veilig in de klas en worden vaker gepest. In 2012 heeft de overheid daarom bepaalt dat scholen verplicht aandacht moeten besteden aan seksulateit en seksuele diversiteit.

Ook is toen een project gestart op in totaal ruim 130 basisscholen (groep 7/8) en middelbare scholen (klas 1/2). Die pilot bestond uit verschillende onderdelen zoals externe voorlichting, lessen omgangsvormen voor leerlingen, training voor leraren, aandacht voor nazorg en betrokkenheid van ouders. Het rappport van het Sociaal en Cultureel Planbureau beschrijft de resultaten van dit project

Kinderen voelen zich veiliger

De aanpak heeft gewerkt, zeggen de onderzoekers: mede-leerlingen hebben minder moeite met LHBT’s dan eerder en kinderen met homo- en biseksuele gevoelens zijn zich veiliger gaan voelen in de klas. Ook hebben ze vaker het geval dat ze erbij horen in de groep.

Ervaringsdeskundigen in de klas

Veel scholen nodigden ervaringsdeskundigen uit voor gastlessen. Hun persoonlijke verhalen konden veel indruk maken. Leerlingen vertelden aan de onderzoekers dat zij zich daardoor meer bewust waren van het effect van pesten of discrimineren. Voor sommige leerlingen was de gastles de eerste keer dat zij een homoseksuele man of lesbische vrouw ontmoetten. Wat leerlingen vaak opviel was dat deze qua uiterlijk en gedrag niet overeenkwam met het stereotype beeld over LBHT’s, en dat waardeerden ze.

’Acceptatie nog lang niet voltooid’

De positieve effecten van het project zijn mooi, zeggen de onderzoekers. “Maar daarmee is de tolerantie voor, laat staan de acceptatie van, seksuele en genderdiversiteit op de scholen nog lang niet voltooid. Dat het woord ‘homo’ onverminderd wordt gebruikt als scheldwoord, is daarvan een goed voorbeeld. Een eenvoudige oplossing bestaat niet, volgens de onderzoekers. Er moet voortdurend aandacht aan besteed worden, een paar losse lessen hebben weinig effect. Uit de evaluatie blijkt dat het helpt als er duidelijke gedragsregels in de klas worden opgesteld.

Enkele cijfers over LHBT’s op school

  •  drie op de tien scholieren vinden dat leerlingen die (ook) op
  • hetzelfde geslacht vallen, dit beter niet kunnen vertellen in de klas
  • één op de acht leerlingen heeft moeite met een homoseksuele leraar
  • één op de vijf scholieren gaat liever niet om met iemand van wie niet duidelijk is of het een meisje of een jongen is
  • één op de drie heeft moeite met zoenende jongens of zoenende meisjes

 

Geen onderwerp voor ‘thuis bij de worteltjes’

Op bijna alle scholen zijn ouders betrokken bij de pilot, vaak via de nieuwsbrief. Op bijna de helft van de basisscholen is een ouderavond over de pilot georganiseerd, maar de opkomst was vaak matig. Op een derde van de basisscholen hebben leerlingen een presentatie over de pilot gegeven. Op één basisschool en bij vijf scholen in het voortgezet onderwijs is de ouderraad betrokken bij de vormgeving van de pilot.

Schoolleiders gaven aan dat niet alle ouders open stonden voor het onderwerp. Uit interviews met ouders van basisschoolleerlingen bleek dat sommigen het juist prettig vinden dat de school aandacht besteedt aan seksuele en genderdiversiteit, omdat ze dat zelf wel lastig vinden: ‘Het is niet een onderwerp dat je nou eventjes ’s avonds bij de worteltjes gaat bespreken’, aldus een geïnterviewde moeder.

Beeld: Pixabay

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , ,

Categorie: Natuur- en techniek, Nieuws, Thuis

Schrijf een reactie