‘Huiswerk is slecht voor de schoolresultaten’

| 16 april 2012 | Reacties (3)

Huiswerk op jonge leeftijd is eerder slecht voor de schoolresultaten dan goed. Dat concludeert een groep Australische wetenschappers verbonden aan de universiteit van Sydney op basis van internationaal onderzoek. Pas halverwege de middelbare school wordt huiswerk zinvol.

Huiswerk heeft averechts effect

Huiswerk leidt niet tot betere schoolprestaties, zo blijkt uit Australisch onderzoek.

Nederlandse basisscholen mogen zelf bepalen of ze hun leerlingen huiswerk opgeven en hoeveel dat is. Van die vrijheid maken ze op uiteenlopende manieren gebruik. Sommige scholen beginnen al in groep 5 met huiswerk meegeven. Voor andere scholen is groep 8, ter voorbereiding op de middelbare school, vroeg genoeg.

Ook de hoeveelheid huiswerk wisselt sterk. Is de ene achtsegroeper met twintig minuten huiswerk per week klaar, op een andere school krijgen de leerlingen soms wel voor een half uur tot drie kwartier werk per dag mee.

Meer huiswerk, slechtere resultaten

Het Australische onderzoek vergeleek de resultaten van 10.000 scholieren in verschillende landen, waar verschillend wordt aangekeken tegen huiswerk. “In landen waar de kinderen meer tijd kwijt waren aan huiswerk, waren de schoolresultaten lager”, zegt onderwijspsycholoog Richard Walker, een van de onderzoekers. Dezelfde correlatie tussen huiswerk en schoolresultaten werd vastgesteld bij het vergelijken van kinderen uit hetzelfde land die verschillende hoeveelheden huiswerk kregen.

“Kinderen die te veel huiswerk krijgen”, zegt Walker, “hebben het gevoel dat het huiswerk ten koste gaat van dingen die ze zelf leuk en waardevol vinden om te doen. Dat is een belangrijk gegeven, omdat huiswerk maken daardoor tot iets vervelends wordt.”

Huiswerkvrije school

Helemaal geen huiswerk dan maar? Er zijn basisscholen die daarvoor kiezen, net als een groeiend aantal middelbare scholen. Er valt wat voor te zeggen op basis van het Australische onderzoek. Pas in de bovenbouw van de middelbare school heeft het maken van huiswerk een meetbaar positief effect op de schoolresultaten. “Tot die leeftijd heeft huiswerk eigenlijk geen zin.”

Franse ouders boycotten huiswerk

In Frankrijk woedt momenteel een verhitte discussie over de zin en onzin van huiswerk. Ouders in Frankrijk hebben opgeroepen tot een boycot van huiswerk. De oudervereniging FCPE vindt dat Franse kinderen te veel belast worden en dat het huiswerk vaak zinloos en vermoeiend is.

“Als een kind zijn werk op school niet gedaan krijgt, zie ik niet in hoe ze thuis voor elkaar moeten krijgen”, zei FCPE-voorzitter Jean-Jacques Hazan. Hij vindt de scholen de verantwoordelijkheid om kinderen iets te leren doorschuiven naar ouders, wat leidt tot wrijving binnen gezinnen. “Van ouders wordt verlangd dat ze het werk doen dat de leerkracht op school had moeten doen.” De ouders vinden dat er betere manieren zijn om hun kinderen kennis bij te brengen.

Officieel is huiswerk op de basisschool in Frankrijk afgeschaft. Toch is het er heel gebruikelijk dat de kinderen extra taken mee naar huis krijgen. Zo spenderen leerlingen in het basisonderwijs toch nog elke dag een half uur aan extra opdrachten.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , ,

Categorie: Thuis

Reacties (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. chantal schreef:

    Ik zou graag meer weten over het onderzoek “huiswerk is slecht voor de schoolresultaten” , kan iemand meer informatie erover geven? Dankjewel

  2. redactie schreef:

    Het onderzoek vormt de basis van het nog te verschijnen boek Reforming homework: Practices, learning and policies, van Horsley en Walker. Dit boek wordt binnenkort gepubliceerd door Palgrave Macmillan.

  3. Heey, wij zijn Willemijn en Dide.
    We hebben samen een blog over onderwijs: http://www.veranderdiehel.nl
    We hebben ook samen een TEDxtalk gedaan over onderwijs.
    Alle informatie staat op onze site voor als je het interessant vind.

Schrijf een reactie