Kind met autisme gebaat bij maatwerk op school

| 13 juni 2016 | Reacties (0)

Kinderen met autisme kunnen zich beter staande houden op een reguliere school als er ruimte is voor maatwerk: de school kijkt naar wat dit individuele kind nodig heeft. Op veel scholen wordt echter te strikt vastgehouden aan regeltjes, of weten docenten niet hoe ze kunnen inspelen op de behoeftes van autistische kinderen. Het gevolg is dat de kinderen het niet redden, van school wisselen of zelfs thuis komen te zitten.

autisme kind school

Dat blijkt uit een analyse door de werkgroep Vanuit autisme bekeken. De werkgroep bekeek ruim zestig praktijksituaties en had gesprekken met leerlingen met autisme en hun ouders en betrokkenen uit onderwijs, zorg en gemeenten. Dit resulteerde in 2016 in een rapport dat beleidsmakers, schoolbestuurders, leerkrachten en ouders aanzet en ondersteunt om een passende leerplek te bieden aan leerlingen met autisme.

De werkgroep stelt dat circa 40% van de thuiszitters (kinderen die wel leerplichtig zijn, maar niet naar school gaan) autisme heeft. Om die reden vragen ervaringsdeskundigen met autisme aandacht voor de knelpunten en misvattingen die passend onderwijs voor leerlingen met autisme belemmeren.

Monique Post, als ervaringsdeskundig adviseur betrokken bij het rapport: “Vaak ontbreekt er een visie op diversiteit. Uitzonderingen ziet men als privilege, in plaats van regel. Daarom zien scholen vaak niet hoe ze dat maatwerk kunnen bieden. Terwijl kinderen met autisme juist duidelijk aangeven dat ze gezien willen worden als mens en niet als probleem dat opgelost moet worden.”

Maatwerk: kleine aanpassingen

Maatwerk kan een grote opgave zijn voor leraren. De hele groep heeft immers aandacht nodig, en bovendien heeft de leerkracht te maken met dwingende normen waaraan de leerlingen moeten voldoen. De kunst is volgens de schrijvers van het rapport om te zoeken naar kleine maar essentiële aanpassingen waardoor de spanning niet oploopt bij de leerling met autisme en hij of zij ruimte krijgt om de informatie op zijn eigen manier te verwerken. “Aandacht voor details en echt luisteren naar de leerling kunnen grote aanpassingen vaak voorkomen.” Een voorbeeld van zo’n kleine aanpassing is dat een leerling op drukke momenten een koptelefoon mag dragen. Of dat hij een time-out mag nemen, of een rustige en afgeschermd plekje in de klas krijgt waar hij zich even terug kan trekken.

Kira, 9 jaar: “Ik zou willen dat kinderen zelf keuzes mogen maken en niet allemaal hetzelfde hoeven te doen. En minder uit boeken en meer doe dingen.”  Thomas, 12 jaar geeft aan dat hij graag een dier op school zou willen “om mee te knuffelen als ik verdrietig of overprikkeld ben.”

Merel van Vroonhoven, voorzitter van de Werkgroep Vanuit autisme bekeken en bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten: “Passend onderwijs begint met een overtuiging dat we beter af zijn in een diverse samenleving. De school is een samenleving in het klein. Als een visie hierop ontbreekt, is passend onderwijs ver te zoeken. Ik hoop van harte dat dit rapport alle betrokkenen op scherp zet. Ga zelf op zoek naar oplossingen. Ze zijn er, en er mag veel meer dan veel mensen denken. Volg je hoofd én je hart!”

Het rapport kun je hier lezen.

Beeld: Pixabay

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , ,

Categorie: Autisme, HvT2, Nieuws

Schrijf een reactie