Muziekles stimuleert het kinderbrein

| 18 juni 2014

Bijna iedereen vindt muziek leuk. Om naar te luisteren, om zelf te maken, om op te dansen, of op te gaan in de emotie die muziek overbrengt. Muziek stimuleert de creatitiviteit en wist je dat muziek voor kinderen ook nog eens heel goed is voor de ontwikkeling van de hersenen? Gelukkig maar dat muziekles op de basisschool, dankzij extra geld van de overheid, de laaste jaren weer in de lift zit.

Muziek is een verplicht onderdeel waar scholen les in moeten geven. Toch vinden veel basisscholen het moeilijk om er voldoende tijd en geld voor vrij te maken. Even een liedje zingen of een muziekvideo bekijken op YouTube lukt nog wel, maar echt goed, inhoudelijk met muziek bezig zijn vergt veel van de leerkracht. Om muziekles uit het verdomhoekje te krijgen, stelde het Ministerie van Onderwijs in 2016 miljoenen subsidie beschikbaar voor muziekprojecten in de klas. Het doel: in 2o2o moet muziek op alle basisscholen weer vanzelfsprekend zijn.

Muziek stimuleert de creativiteit en samenwerking, en brengt daarmee onontdekte talenten van kinderen tot ontwikkeling. Bij volwassenen die als kind enige jaren muziekles hebben gehad, functioneert het brein beter bij uitvoerende taken. Dat blijkt uit Amerikaans wetenschappelijk onderzoek uit 2014. Prof. dr. Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie, noemt muziek ‘een wonder’ voor de hersenen:

Méér Muziek in de Klas – Erik Scherder

Erik Scherder vertelt waarom meer muziek in de klas zo belangrijk is.

Zowel kinderen als volwassenen met een muzikaal getraind brein zijn beter in het schakelen tussen verschillende taken, het oplossen van problemen en het verwerken van informatie dan kinderen en volwassenen zonder muziekachtergrond. Waarschijnlijk hebben deze versterkte hersenfuncties een positieve invloed op hun prestaties in het onderwijs, denken de Amerikaanse onderzoekers.

Kinderen die muziekles volgen, profiteren daar nog van als ze volwassen zijn.

Kinderen die muziekles volgen, profiteren daar nog van als ze volwassen zijn.

De wetenschappers lieten tientallen kinderen en volwassenen testjes uitvoeren waarbij hun uitvoerende hersenfuncties werden gemeten. Ongeveer de helft van de proefpersonen had op jonge leeftijd minimaal twee jaar muziekles gevolgd. De proefpersonen kregen bijvoorbeeld een rij getallen te zien met de opdracht die snel in omgekeerde volgorde op te lezen. Ook moesten ze verschillende cijfers op een vel papier op een logische manier met elkaar verbinden en luisteroefeningen doen.

Op de meeste onderdelen scoorden de muzikaal getrainde testpersonen duidelijk beter dan de andere deelnemers. Dit suggereert een verband tussen muzikale training en versterkte hersenfuncties.

Muziekles op school

De onderzoekers wijzen op het belang van muzieklessen op school. ‘Muzieklessen vervangen door meer lees- en rekenlessen om kinderen hoger te laten scoren op toetsten, zou wel eens ten koste kunnen gaan van andere cognitieve vaardigheden’, zo waarschuwen zij.

Wat muziek doet met kinderhersenen

Dit is niet het eerste wetenschappelijke onderzoek dat de invloed aantoont van muziek op de ontwikkeling van het kinderbrein. Wetenschapsjournalist Mark Mieras heeft voor het Jeugd Cultuurfonds het wetenschappelijk onderzoek op dit terrein op een rijtje gezet en beschreven in een zeer leesbaar dossier. Je vindt het hier: Wat muziek doet met kinderhersenen

 

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , ,

Categorie: HvT, Muziek, Ontwikkeling, Thuis

Reageren niet mogelijk.