Liever een leerkracht dan een beeldscherm

| 24 maart 2014 | Reacties (0)

iPad-scholen, een online leeromgeving, serious gaming – digitalisering van het onderwijs doet steeds meer zijn intrede. Ouders maken zich soms zorgen over het aantal uren dat een kind dagelijks achter een beeldscherm doorbrengt. Toch geven kinderen nog steeds massaal de voorkeur aan persoonlijke uitleg, klassikaal onderwijs en buiten spelen in de pauze. Dat blijkt onderzoek van het online oefenprogramma Squla.

Tafeltrainer

Apps (zoals hier Tafeltrainer) kunnen een mooi hulpmiddel zijn bij het oefenen, maar kinderen krijgen het liefst uitleg van de leerkracht.

In het onderzoek werden 1.775 basisschoolleerlingen uit groep 4 t/m 8 gevraagd wat zij vinden van school. Deze enquête is gehouden in het kader van de jaarlijkse Leuk Leren Week die vandaag van start gaat, een week waarin basisschoolgroepen educatieve quizzen kunnen spelen. De resultaten van het onderzoek laten zien dat spelen en leren op mobiele apparaten goede aanvullingen zijn op het onderwijs, maar dat ze de traditionele lesmethodes niet vervangen.

Huiswerk maken het liefst met ouders

Uit de resultaten blijkt dat maar liefst zeven op de tien leerlingen (67%) de voorkeur geeft aan huiswerk maken samen met hun ouders, gevolgd door een kwart (24%) die dit het liefst zelfstandig doet. Bovendien leert het merendeel (58%) de lesstof het beste als de leerkracht het klassikaal uitlegt. Verder verkiest de meerderheid van de ondervraagde kinderen (59%) buiten spelen massaal boven het spelen op een tablet, smartphone of computer (11%) tijdens de pauze. Op de tweede plek staat kletsen met vriendjes of vriendinnetjes (30%).

Roy del Vecchio, onderwijsredacteur bij Squla: “Kinderen blijven sociale wezens en de opkomst van de tablet en smartphone verandert dit niet. Dit onderzoek toont aan dat mobiele apparaten niet de plek hebben ingenomen van medescholieren, ouders en leerkrachten. Kinderen hebben nog steeds het meeste baat bij zowel een goede combinatie van plezier en prestatie als een goede mix tussen traditionele leermethodes en nieuwe technologieën. Om kinderen zo goed mogelijk onderwijs te kunnen verlenen, is het belangrijk dat deze verschillende manieren in het onderwijs terugkomen.”

Papa’s rekenen beter dan de leerkracht

In het onderzoek werd tevens gevraagd wie volgens de leerlingen het beste kan rekenen. Papa krijgt het meeste vertrouwen; bijna de helft (43%) van de kinderen geeft aan dat zijn of haar vader dit het beste kan. De leerkracht ontvangt 34 procent van de stemmen en mama slechts 23 procent.

Beeld: Tafeltrainer

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , ,

Categorie: Nieuws, Thuis

Schrijf een reactie