Kinderen leren meer door te bewegen in de les

| 2 november 2015 | Reacties (0)

Kinderen die tijdens de taal- en rekenlessen op school bewegen, leren meer dan kinderen die stilzitten in de klas. Na twee jaar fysiek actieve lessen liggen ze vijf maanden voor op kinderen die niet bewegen tijdens de les.

Beter concentreren

Vergeleken met gewone lessen hebben fysiek actieve reken- en taallessen opvallende voordelen. Door meer aandacht en concentratie zijn de kinderen beter bij de les, zo concluderen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG. Bovendien blijven de kinderen door het bewegen goed op gewicht, terwijl leeftijdsgenoten zwaarder worden.

De onderzoekers ontwikkelden de lesmethode Fit & Vaardig. Die laat leerlingen drie keer per week een half uur flink bewegen tijdens reken- en taallessen. Tijdens elke les worden 10-15 minuten aan rekenen en 10-15 minuten aan taal besteed. De nadruk ligt op het automatiseren en herhalen van lesstof.

Oefenbewegingen en basisbewegingen

Tijdens de Fit & Vaardig-lessen staan de kinderen naast hun tafel. De fysieke oefeningen bestaan uit oefenbewegingen en basisbewegingen. Door het uitvoeren van de oefenbewegingen geven kinderen antwoord op een reken- of taalopgave. Zo spellen ze een woord door een sprong te maken bij elke uitgesproken letter. Tussen de oefenbewegingen voeren ze de basisbeweging uit. Ze joggen bijvoorbeeld op de plaats als ze nadenken over een antwoord.

Dit item uit het RTL-nieuws geeft een goed beeld van hoe het er in zo’n Fit & Vaardig-leg aan toe gaat.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , ,

Categorie: Nieuws, Rekenen, Taal

Schrijf een reactie