Kinderen zijn beter gaan rekenen

| 19 januari 2012 | Reacties (0)

Kinderen in groep 5 van de basisschool rekenen beter dan hun leeftijdsgenoten zeven jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek van Cito, dat vandaag wordt gepresenteerd. De uitkomst is opvallend, want volgens leerkrachten wordt er minder tijd aan het vak rekenen besteed.

Reken op de basisschoolLagere score op optellen en aftrekken

De betere rekencijfers gelden niet voor alle rekenonderdelen. Op de basisvaardigheden optellen en aftrekken scoren de kinderen in groep 5 nu iets lager. Waar de leerlingen wel beter in zijn geworden is vermenigvuldigen, delen, het uitvoeren van complexe berekeningen, meten en meetkunde en verhoudingen.

Voorbeelden van rekenonderdelen

  • complexe berekening: 4 x 4 + 20 =
  • meten en meetkunde: het omzetten van meter naar centimeter
  • verhoudingen: 2 kilo vis kost 12 euro, hoeveel kost 3 kilo vis?

Dagelijks een uur rekenen

In groep 5 is je kind per schooldag bijna een uur bezit met rekenen, zo blijkt uit het Cito-onderzoek. In totaal komt dat neer op 4 uur en bijna 40 minuten reken- en wiskundeonderwijs per week. Dat is minder dan in de peiling van 2003. Toen zaten de leerlingen in groep 5 per week nog zo’n 5 uur over hun rekenwerk gebogen.

Steeds meer maatwerk bij rekenen

Een verklaring voor het gestegen rekenniveau zou kunnen zijn dat de kinderen steeds meer rekenwerk ‘op maat’ krijgen, in onderwijsjargon ‘differentiatie’ genoemd. Het gros van de juffen en meesters kiest ervoor alle kinderen dezelfde uitleg te geven, waarna de leerlingen vervolgens opdrachten krijgen die passen bij hun individuele niveau. 14 à 20 Procent van de leerkrachten kiest voor een organisatievorm die nog een stap verder gaat: het gedifferentieerd aanbieden van zowel de instructie als de opdrachten.

Rekenniveau halverwege basisschool

De cijfers van het Cito zijn afkomstig uit een onderzoek in 2010. Toen deed Cito voor de vijfde keer onderzoek naar rekenen en wiskunde halverwege de basisschool. Het peilingsonderzoek omvatte een inventarisatie van enkele aspecten van het onderwijsaanbod in groep 4 en 5 en een gedetailleerd onderzoek naar de rekenvaardigheid van leerlingen in groep 5.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , ,

Categorie: Groep 5-6, Nieuws, Rekenen

Schrijf een reactie