Leerkrachten ervaren (te) hoge werkdruk

| 12 maart 2012

Bijna de helft van de leerkrachten in het basisonderwijs vindt de eigen werkdruk onacceptabel hoog. Dat blijkt uit een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder 655 docenten. Van de ondervraagde leerkrachten geeft 84 procent aan dat de werkdruk hoog tot zeer hoog is. Volgens 41 procent is die hoge werkdruk onacceptabel.

Hoge werkdruk onderwijs

Veel leerkrachten beginnen ’s ochtends niet uitgerust aan een nieuwe schooldag.

De ervaren werkdruk in het onderwijs ligt daarmee hoger dan in andere sectoren, als de gezondheidszorg, zakelijke dienstverlening en overheid. Daar geeft gemiddeld 14 procent van de werknemers aan dat de werkdruk niet acceptabel is.

Leerkrachten die het meest gebukt gaan onder een hoge werkdruk zijn docenten die voor een groep in de middenbouw staan (groep 3, 4 en 5), juffen en meesters die 11-20 jaar ervaring hebben in het onderwijs, of werken op een basisschool in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag.

Oorzaken van hoge werkdruk in het onderwijs

In de top-3 van zaken die de hoge werkdruk veroorzaken in het basisonderwijs, staan:

  1. niet-lesgevende taken (vergaderen/overleggen, correctiewerk, begeleiding zorgleerlingen en mentoruren);
  2. de beperkte mogelijkheid om de eigen werkzaamheden te kunnen plannen en vormgeven;
  3. de wijze waarop op de school wordt leidinggegeven.

‘Kwaliteit lijdt niet onder werkdruk’

Veel docenten kampen met gezondheidsproblemen als gevolg van de hoge werkdruk. Zo geeft 57 procent aan last van spanningen te hebben, de helft heeft ’s avonds geen puf meer om dingen te ondernemen en bijna eenderde begint ’s ochtends niet uitgerust aan een nieuwe werkdag. Dertig procent van de ondervraagden heeft last van concentratieproblemen. Opvallend is dat 92 procent van de ondervraagden niet denkt dat de kwaliteit van hun werk eronder lijdt.

‘Er waren dagen dat ik niet wist welke kleuter ik eerst moest helpen’

In haar gastcolumn Heimee voor Thuisinonderwijs.nl vertelt voormalig juf Margreet Algra ook over de hoge werkdruk in haar tijd voor de klas:

“Mijn heimwee vervliegt wanneer ik de juf van mijn dochter bezig zie tussen haar ruim dertig luidruchtige, enthousiaste kleuters. Andere ouders klagen terecht over de grootte van de groep. Ik ben geneigd om ook aan de juf te denken. Omdat ik zelf zo’n juf was. Zo’n juf die haar best doet, al is je best doen nooit genoeg in kleutergroepen met meer dan dertig kinderen. Er waren dagen dat ik niet wist welke kleuter ik eerst moest helpen. Koos ik voor het kind dat in een grote plas naast het toilet stond of toch voor de kleuter die de blauwe verf op de muur uitprobeerde? Zulke dagen mis ik niet.”

Lees hier de volledige column.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , ,

Categorie: Nieuws

Reageren niet mogelijk.