Kind en mobiel: hoe beperk je de kosten?

| 4 maart 2014 | Reacties (0)

Tegenwoordig is het gebruik van een mobiele telefoon op jonge leeftijd helemaal niet gek meer. Kijk er daarom niet raar van op wanneer je kind komt met de vraag of hij of zij een mobieltje mag. Maar hoe zorg je dat er op een verantwoorde manier wordt omgegaan met een mobiele telefoon?

Afspraken

Het geven van een mobieltje brengt een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee, zowel voor jou als ouder, als voor je kind. Spreek voorafgaand goed af wat het doel is van het mobieltje en wat er fout kan gaan. Kinderen zijn namelijk een makkelijke doelgroep voor abonnementsdiensten of in-app aankopen. Dit soort kosten kunnen gemakkelijk uit de hand lopen. Door goede afspraken te maken, kan uw kind beter begrijpen hoe er verantwoordelijk met een mobieltje kan worden omgegaan.

Stel een belplafond in

meisje met telefoonEen belplafond geeft de mogelijkheid om een maximaal aantal belminuten, sms’jes of MB’s (voor internet- en emailgebruik) in te stellen. Een mobieltje kan voor een kind zeer interessant zijn, omdat het nieuws is. Vaak wordt er in het begin dan ook veel gebruik gemaakt van de opties die de telefoon te bieden heeft. Dit kan hoog in de kosten lopen als je geen limiet instelt. Door een belplafond in te stellen, blokkeert de desbetreffende provider echter de diensten. De telefoon kan dan enkel nog berichten en telefoontjes ontvangen. Een belplafond is niet bij elke provider beschikbaar. Sommige providers bieden andere oplossingen, zo krijg je bij T-Mobile een sms’je wanneer je belminuten, sms’jes of MB’s op zijn.

Een andere mogelijkheid om de kosten in toom te houden is door te kiezen voor prepaid telefoon. Een prepaid biedt zowel voordelen als nadelen. Een voordeel is dat je als ouder zelf kunt bepalen hoeveel geld er aan een mobiel wordt besteed. Echter dient er bij een prepaid opgewaardeerd te worden wanneer het tegoed op is. Een abonnement heeft maandelijks een bepaald aantal belminuten, sms’jes of MB’s, bij een prepaid moet je dus als ouders iedere maand de tijd nemen om je kind te voorzien van beltegoed.

Eerst het abonnement, dan het toestel

Bepaal eerst wat uw kind echt nodig heeft met betrekking tot een mobiele telefoon. Er zijn veel abonnementen met een gratis toestel. Abonnementen met mobiel zijn uiteindelijk vaak duurder dan een prepaid of sim only. Dit komt omdat de prijs van het toestel verwerkt zit in de maandelijkse kosten.

Vaak vinden kinderen het toestel zonder toeters en bellen handiger. Foto’s, internet en spelletjes zijn vaak onnodig voor het noodzakelijke. Kijk daarom eerst naar het abonnement en vervolgens naar het toestel.

Over de auteur: Ruud van Boekel (1984) uit Zwolle heeft veel ervaring op het gebied van mobiele telefonie. Sinds twee jaar heeft hij zijn eigen onafhankelijke website OnlySim.net. Op deze website is aanvullende informatie te vinden over sim only abonnementen.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , ,

Categorie: Praktische zaken

Schrijf een reactie