Moeders lezen meer voor dan vaders

| 18 januari 2012 | Reacties (0)

Slechts een kwart van de vaders leest geregeld voor; moeders veel vaker. In de meeste gezinnen in Nederland worden kinderen jonger dan 13 jaar regelmatig voorgelezen. Zestig procent van de ouders blijkt dagelijks voor te lezen en nog eens 20% een paar keer per week. Deze cijfers zijn afkomstig uit een inventariserend onderzoek van Elisabeth Duursma, dat Stichting Lezen vanochtend bij de aftrap van de Nationale Voorleesdagen presenteerde.

Moeders lezen vaker voor dan vaders

Zes op de tien ouders leest zijn kind voor

In 65% van de gezinnen waarin wordt voorgelezen, is het de moeder die het vaakste voorleest; in 8% vande gevallen is het de vader en in 17% van de gezinnen lezen beide ouders even vaak voor. Dat betekent dat slechts een kwart van de vaders regelmatig voorleest. Ouders lezen vaak tussen de 5 en 10 minuten (40%) of 10 en 15 minuten voor (40%); zo’n 11% leest tussen de 15 en 20 minuten voor.

Vast voorleesmoment

Veel ouders hebben een vast voorleesmoment, vaak ’s middags of voor het slapen gaan. De overgrote meerderheid van de ouders die voorlezen (80%) haalt ook via de bibliotheek boeken voor hun kinderen.Veel ouders, zo blijkt uit het onderzoek, beginnen vroeg met voorlezen. Een derde doet dit al voordat het kind zes maanden oud is en velen gaan ermee door als het kind zelf leert lezen.

Jong beginnen met voorlezen

Een belangrijke bevinding is dat ouders ook vaak weten dat voorlezen positieve effecten heeft op de ontwikkeling van kinderen. Sterker nog, zij merken het zelf, bijvoorbeeld aan de groeiende woordenschat van hun kind. Voorlezen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en het bevordert hun schoolprestaties.

Het onderzoek van Duursma, verbonden aan het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen, laat zien dat veel ouders dat weten en daarnaar handelen. Maar het kan nog beter, zeker als bedacht wordt dat het beeld dat Duursma schetst aan de rooskleurige kant is. Alleen ouders die over het algemeen geïnteresseerd waren in voorlezen hebben aan het onderzoek meegedaan.

Om het belang van voorlezen voor de ontwikkeling van kinderen bij een zo breed mogelijk publiekonder de aandacht te brengen organiseert Stichting Lezen jaarlijks De Nationale Voorleesdagen. De negende editie is vandaag van start gegaan met het Nationale Voorleesontbijt. De Nationale Voorleesdagen duren tot zaterdag 28 januari.

Lees ook: Voorleesdagen van start met voorleesontbijt

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , ,

Categorie: Groep 1-2, Groep 3-4, Lezen, Nieuws

Schrijf een reactie