Voorlezen: moeders doen het meer, vaders doen het anders

| 18 januari 2012 | Reacties (0)

Eerlijk zeggen? Wie leest er in jullie gezin het meest voor? De vader of de moeder? Grote kans dat het antwoord de moeder is.

Vaders lezen namelijk minder vaak voor dan moeders, praten minder vaak met hun kinderen over boeken en geven minder vaak het goede voorbeeld door zelf te lezen. Vaders, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Lezen, zijn wat minder betrokken bij de leesopvoeding, vinden lezen wat minder plezierig en belangrijk, en onderschatten hun eigen rol en mogelijkheden nog weleens. Voor de Stichting Lezen was dit aanleiding om een langlopende campagne te op te zetten om vaders te stimuleren om meer voor te lezen. Al een aantal jaren worden vaders opgeroepen om vaker met hun kind in een boek te duiken.

Geen stemmetjes, wel vragen en moeilijke woorden

Want het voorlezen van vaders is waardevol. Ze blijken er namelijk een andere manier van voorlezen op na te houden dan moeders. Waar moeders bij voorlezen vaak stemmetjes en gebaren gebruiken, verzinnen vaders compleet nieuwe verhaallijnen. Ook wijzen sommige studies uit dat vaders op een complexere manier communiceren met hun kind. Ze maken meer gebruik van onbekende woorden, vragen vaker om opheldering of uitleg, refereren meer naar dingen die eerder zijn gebeurd en stellen vaker ‘waarom-vragen’. Vooral jongens en oudere kinderen worden door het voorlezen van hun vader gestimuleerd om meer zelf te lezen.

Verhaaltje voor het slapengaan

Het ‘verhaaltje voor het slapengaan’ is in onze cultuur zo ingebakken dat het begrip zelfs een spreekwoordelijke lading heeft gekregen. Voorlezen is in veel gezinnen een onmisbaar onderdeel van het bedritueel. Het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie van de Rijkuniversiteit Groningen heeft onderzoek gedaan naar voorleesgewoontes. Veel ouders, zo blijkt uit onderzoek, beginnen vroeg met voorlezen. Een derde doet dit al voordat het kind zes maanden oud is en velen gaan ermee door als het kind zelf leert lezen.

Voorlezen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en het bevordert hun schoolprestaties en veel ouders zijn zich daarvan bewust. Sterker nog, zij merken het zelf, bijvoorbeeld aan de groeiende woordenschat van hun kind.

 

Nationale Voorleesdagen

Om het belang van voorlezen voor de ontwikkeling van kinderen bij een zo breed mogelijk publiekonder de aandacht te brengen organiseert Stichting Lezen jaarlijks De Nationale Voorleesdagen. Ze worden afgetrapt met een Nationale Voorleesontbijt op scholen en in bibliotheken. De Nationale Voorleesdagen vinden jaarlijks in januari plaats.

 

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , ,

Categorie: Groep 1-2, Groep 3-4, Lezen, Nieuws

Schrijf een reactie