Onderzoek naar effectiviteit van iPad-scholen

| 26 maart 2015 | Reacties (0)

Zijn iPad-scholen werkelijk zo effectief als de bedenkers stellen, of kleven er toch de nadelen aan waar criticasters voor waarschuwen? Onafhankelijk onderzoek moet dat het komende jaar gaan uitwijzen.

Steve Jobs-scholen

Het ministerie van Onderwijs laat het onderzoek naar de zogenoemde Steve Jobs-scholen uitvoeren door de Onderwijs Innovatie Groep (OIG) en het Welten-instituut van de Open Universiteit. De Steve Jobs- of iPad-scholen geen les volgens het principe Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT). Een van de initiatiefnemers van dit onderwijsconcept is opiniepeiler Maurice de Hond. De eerste iPad-school werd in augustus 2013 geopend in Breda. Inmiddels zijn er in Nederland 22 Steve Jobs-scholen opgericht.

Op de iPad-scholen hebben de leerlingen veel vrijheid. De leerlingen zitten niet in traditionele jaargroepen, maar hebben met iPads en onderwijsapps toegang tot hun eigen digitale leeromgeving. Ze hoeven ook niet per se op school te zijn om hun schoolwerk te doen. Ze kunnen deels zelf hun tijd indelen en bepalen wanneer ze op school willen zijn of thuis aan de slag gaan. Internationaal trekken de Steve Jobs-schoen veel belangstelling. Voor- en tegenstanders in binnen- en buitenland laten zich horen.

‘Meningen niet gestoeld of feiten’

“Over dit concept bestaan veel meningen”, zegt de Open Universiteit in een toelichting, “maar de meeste van die meningen lijken niet op feiten te zijn gebaseerd. Dit onderzoek gaat op zoek naar de feiten”

De eerste fase van dit onderzoek brengt in kaart wat het concept Onderwijs voor een nieuwe tijd (O4NT) nu eigenlijk inhoudt, inventariseert welke positieve effecten men wil bereiken en welke negatieve effecten critici verwachten. Daarbij gaat het om effecten op bijvoorbeeld, motivatie, zelfvertrouwen, 21st century skills, etc. Op basis van de uitkomsten van deze eerste fase wordt in een vervolgonderzoek onderzocht of die effecten ook daadwerkelijk optreden.

Het ministerie van OCW subsidieert dit onderzoek dat mede op initiatief van O4NT zelf gebeurt. Naast OIG en het Welten-instituut zijn ook HAN iXperium/Centre of Expertise leren met ict en het NIVOZ erbij betrokken. Over een jaar worden de eerste resultaten verwacht.

(Bron: Open Universiteit)

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , ,

Categorie: Nieuws

Schrijf een reactie