Oordeel inspectie weegt niet mee bij schoolkeuze

| 2 februari 2012 | Reacties (0)

Hoe kiezen ouders een basisschool? Ze vragen andere ouders naar hun ervaringen, letten op de sfeer en uitstraling van de school, lezen de schoolwebsite en de schoolgids en gaan af op het persoonlijk contact met medewerkers van de scholen. Het oordeel van de inspectie speelt amper een rol.

Oordeel inspectie niet belangrijk

Voor de meeste ouders is dit de manier waarop ze informatie vergaren en vergelijken bij het uitzoeken van een school voor hun kind(eren). Ouders laten zich bij de schoolkeuze niet of nauwelijks leiden door de rapporten die de Onderwijsinspectie op internet publiceert over de kwaliteit van basisscholen. Dit blijkt uit NWO-onderzoek van professor Victor Bekkers.

Op de website van de Onderwijsinspectie zijn onder meer  de scores van de eindtoetsen van alle basisscholen in Nederland in te zien. Ruim zestig procent van de ouders bekijkt deze kwaliteitsgegevens over scholen nooit, blijkt uit het onderzoek van bestuurskundige Bekkers. Slechts 2 procent van de ouders raadpleegt deze informatie van de Onderwijsinspectie grondig en laat hun schoolkeuze er mede door bepalen. De overige groep vaders en moeders bekijkt de gegevens een enkele keer, maar doet er nagenoeg niets mee.

Subjectieve en praktische overwegingen bepalen schoolkeuze

De Onderwijsinspectie zelf gaat er vanuit dat ouders gebaat zijn bij de openbare kwaliteitsinformatie. “Ze wil ouders bedienen met objectieve cijfers en veronderstelt rationeel keuzegedrag”, zegt Bekkers. “Maar voor ouders blijken subjectieve overwegingen belangrijker. Zij baseren zich eerder op een bezoek aan de school dan op een bezoek aan de website van de inspectie. Verder maken zij hun keuze op grond van praktische overwegingen, zoals de afstand tussen huis en school.”

Volgens Bekkers betekenen de uitkomsten van zijn onderzoek niet dat de Onderwijsinspectie moet stoppen met het publiceren van de kwaliteitsgegevens. Wel zou de Inspectie moeten nadenken over een andere manier om de ouders te bereiken. ‘Ze kan bijvoorbeeld scholen stimuleren om op hun websites een link naar de kwaliteitsrapporten van de Inspectie te zetten, omdat de websites van de scholen wél goed bekeken worden door ouders.”

Ouders: Kwaliteit is meer dan harde onderwijsopbrengsten

Verreweg de meeste ouders geven aan dat ze het goed vinden dat er een Inspectie bestaat die de kwaliteit van het onderwijs bewaakt. Ze tekenen daarbij wel aan dat ze kwaliteit breder benaderen dan de Inspectie, die vooral de harde onderwijsopbrengsten centraal stelt. Voor ouders speelt bij kwaliteit bijvoorbeeld ook de aandacht voor de sociale en creatieve ontwikkeling van kinderen een rol.

De kwaliteitsgegevens van de Onderwijsinspectie blijken wel grote invloed te hebben op schooldirecties en schoolbesturen. Zij geven aan dat de rapporten van de Inspectie hun beleidsbeslissingen mede bepalen.

Het onderzoeksrapport van Bekkers is deze week verschenen en is hier te downloaden. Victor Bekkers is verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het Beleidsgericht Onderzoek Primair Onderwijs (BOPO) en gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Lees ook:

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , ,

Categorie: Groep 1-2, Nieuws

Schrijf een reactie