Opvoeding speelt rol bij gepest worden

| 24 januari 2012 | Reacties (1)

Wat bepaalt of je kind gepest wordt of niet? Voor een deel is dat je eigen rol als ouder en jullie manier van opvoeden. Dat concludeert Mariëlle Bonnet in haar proefschrift naar de rol van ouderschapsstrategieën, ouderschapsstijl en gehechtheid op het verloop van slachtofferschap bij kinderen van vier tot vijf jaar.

Opvoedstijl ouders beïnvloed gepest worden

Kinderen met ouders die goed luisteren en meedenken, hebben minder last van pesten.

Luisteren en samen oplossingen verzinnen

Opvoedingsgedrag van ouders verklaart deels waarom sommige kinderen sneller aan pestgedrag weten te ontkomen dan anderen, zo blijkt het uit onderzoek waarop Bonnet vorige week promoveerde aan de Vrije Universiteit. Kinderen die slachtofferschap snel achter zich lieten, hadden ouders die goed luisterden naar hun kind, en hun kind ondersteunden bij het bedenken van oplossingen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, bleken bescherming en directe bemoeienis door ouders niet samen te hangen met verergering van de situatie voor het kind. De kwaliteit van gehechtheid speelde geen duidelijke rol.

Eigen schuld?

Als je kind gepest wordt, betekent dit echter niet dat dit aan jouw opvoeding ligt. De rol van de opvoeding moet wel in perspectief worden gezien, merkt Bonnet op. Gegevens over meer dan 2.000 kinderen lieten zien dat de klas van de kinderen de belangrijkste factor is bij het voorkomen van slachtofferschap. Daarna komen kenmerken van de school, buurt en de kinderen zelf. Wel ondersteunen de resultaten dat er voor kinderen een verband is tussen hoe ze zich op school en thuis ontwikkelen. Bonnet bepleit daarom dat scholen en ouders samen optrekken bij het bestrijden van agressie tussen kinderen, juist als kinderen nog aan het begin van hun schoolcarrière staan.

Onderzoek tijdens spelmiddagen

Bonnet onderzocht 73 kinderen die aan het begin van het schooljaar door hun leerkrachten waren aangeduid als slachtoffer van leeftijdsgenootjes. Om opvoedingsstijl en gehechtheid te observeren werden spelmiddagen georganiseerd. Hiervoor werden de kinderen samen met één van hun ouders uitgenodigd. Ook werd aan de ouders gevraagd hoe ze zouden reageren als hun kind slachtoffer was van pestgedrag door andere kinderen. Halverwege en aan het eind van het schooljaar werd aan de leerkracht gevraagd in welke mate de kinderen nog steeds slachtoffer waren.

Lees ook:

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , ,

Categorie: Nieuws, Ontwikkeling, Thuis

Schrijf een reactie