Ouders centraal in onderzoek naar relatie ouders-school

| 29 mei 2015 | Reacties (0)

Het is bekend dat het goed is voor de ontwikkeling en schoolresultaten van kinderen als ouders thuis betrokken zijn bij het leergedrag. Maar wat betekent die ouderbetrokkenheid thuis nu eigenlijk voor ouders? Dat is de vraag die centraal staat in een onderzoek dat het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding van Hogeschool Leiden uitvoert. Tot nu toe werd bij onderzoeken naar ouderbetrokkenheid vooral gekeken naar de school en het kind.

Het onderzoek naar de relatie tussen ouders en school is een van de drie onderzoeken die het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding uitvoert. De andere onderzoeken houden zich bezig met de invloed van het thuisklimaat op het welzijn van ouder en kind en met de veranderde rol van partners in een relatie op het moment dat er kinderen komen.

Wat willen ouders weten, kunnen en bereiken?

Door middel van langetermijnonderzoek wil het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding van Hogeschool Leiden, onder leiding van Carolien Gravesteijn, zicht krijgen welke factoren ouderlijk welzijn bevorderen en welke factoren een aantoonbaar beschermende invloed hebben op opvoeden en ontwikkeling van ouder en kind. De deskundigheid van professionals bestaat dan niet meer in de eerste plaats uit standaardkennis over ouderschap. Belangrijke vragen die centraal komen te staan zijn; ‘Wat willen ouders weten?’, ‘Wat willen ouders bereiken?’ en ‘Wat willen ouders kunnen?’.

Investeer meer in ouderlijk welzijn en minder in opvoedadviezen

Carolien Gravesteijn benadrukte de kracht van alledaags ouderschap in haar lectorale rede, die ze op 28 mei uitsprak op de Hoogeschool Leiden. Wat is volgens ouders nodig om hun welzijn te bevorderen en wat is de invloed daarvan op hun handelen als opvoeder? Dat is het perspectief dat centraal moet staan.

“Je kunt tegenwoordig geen krant of tijdschrift meer openslaan of er staan wel adviezen en meningen in over hoe ouders hun kinderen moeten opvoeden”, stelt Gravesteijn. “Het is maar de vraag of deze aandacht voor opvoeden ook echt helpt. In de wetenschap en de beroepspraktijk gaat het vaak over wat ouders in hun rol als opvoeder allemaal wel of niet zouden moeten kunnen om de ontwikkeling van hun kind te optimaliseren. Van betekenis is de vraag wat maakt dat sommige ouders zich goed en zeker in hun ouderschap voelen en anderen minder of niet. En wat de invloed hiervan is op opvoeden en ontwikkeling van kinderen.”

Samenwerking

Het lectoraat, verbonden aan Hogeschool Leiden, is mede mogelijk gemaakt door Augeo Foundation, een particuliere stichting die zich inzet voor het welzijn van het kind. Voor de drie onderzoeken wordt samengewerkt met andere instellingen en instanties.

Beeld: Thuisinonderwijs.nl

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , ,

Categorie: Nieuws, Ouders en school

Schrijf een reactie