Papieren schoolagenda nog altijd een must-have

| 31 mei 2016

Een schoolagenda, heeft mijn kind die eigenlijk nodig volgend jaar in de brugklas? Als je kind in groep 8 zit, kun je jezelf die vraag zomaar stellen. Vroeger was het kopen van een nieuwe agenda een van de belangrijkste zaken in het leven van een middelbare scholier. Maar is dat tegenwoordig, in het digitale tijdperk, ook nog zo?

welke agenda kopen?Raar maar waar, maar het antwoord is ja. Dat is althans de uitkomst van een onderzoek dat Hema hield onder ruim duizend jongeren. Hoewel het onderwijs in rap tempo digitaliseert, maakt 88% van alle Nederlandse scholieren komend schooljaar gewoon gebruik van de ‘traditionele’ schoolagenda. Sterker nog, een kwart van de ondervraagden gaf aan de agenda voor komend schooljaar nú al in huis te hebben.

Schoolagenda is onderdeel van de persoonlijke stijl

Waarom de papieren agenda onder jongeren nog steeds zó populair is? Voor 87% van hen is de agenda onderdeel van hun persoonlijke stijl en daarom onmisbaar. Een vijfde (22%) van alle scholieren kiest de agenda die zij het leukst vindt, ongeacht de prijs. Gemiddeld geven jongeren komend schooljaar 17 euro uit aan hun schoolagenda. Jongeren uit Overijssel lijken met 28 euro het meest te besteden aan een agenda, terwijl scholieren in Zeeland het met gemiddeld 11 euro moeten doen.

Met het uitzoeken en kopen van een schoolagenda, begint voor veel scholieren het stylen pas echt. De helft van de scholieren verandert de agenda namelijk naar eigen smaak. HEMA-woordvoerder Marry Jansen: “We zien dat jongeren enorm de behoefte hebben zichzelf te onderscheiden door enerzijds wel of juist niet voor een merkagenda te kiezen en anderzijds, de schoolagenda die ze kiezen, te personaliseren.

Ook jongens customizen hun agenda

De kans is tegenwoordig wel heel klein dat jongeren met dezelfde agenda als hun klasgenoot op school rondlopen: 47% van de Nederlandse scholieren personaliseren – ook wel customizen – hun schoolagenda om zo een eigen stijl te creëren. Niet alleen meisjes zijn daar bedreven in. Ook jongens customizen hun agenda met bijvoorbeeld stickers (37%), stempels (20%) en zelfs washi-tape (16%).

Wordt jouw brugpieper in spe hier een beetje zenuwachtig van (“maar ik weet helemaal niet hoe je een agenda customizet en dat schijnt heel belangrijk te zijn – help!”) dan heeft Hema daar iets op verzonnen. Niet alleen geeft het warenhuis op zijn website tips, maar het gaat deze zomer ook workshops geven om scholieren te leren hoe ze hun agenda kunnen pimpen. Heel persoonlijk natuurlijk, dat spreekt.

Uit het onderzoek van HEMA komen nog meer opvallende resultaten naar voren, namelijk dat: de schoolagenda glansrijk op de eerste plaats staat, in de top vijf van de meest favoriete schoolartikelen (gevolgd door de schooltas, schriften, pennen en map);

  • meer dan de helft (54%) van de Nederlandse jongeren tegenwoordig op een laptop in de klas werkt;
  • 40% van de scholieren bijles volgt via YouTube;
  • bijna de helft (43%) van de jongeren huiswerk per e-mail krijgt toegestuurd;
  • slechts 12% van de jongeren huiswerk bijhoudt in een digitale agenda;
  • 88% van de scholieren ernaar uitkijkt om een nieuwe agenda uit te zoeken (meisjes 93% versus jongens 81%).

Beeld: Hema

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , ,

Categorie: Groep 7-8, Nieuws

Reageren niet mogelijk.