Sportende kinderen scoren beter op school

| 4 januari 2012 | Reacties (2)

Sport is goed voor de schoolprestaties van kinderen. Volgens onderzoekers van het VU Medische Centrum in Amsterdam is er een rechtstreekse positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties. Door lichaamsbeweging komt er meer bloed en zuurstof in de hersenen en dat zou de leerprestaties bevorderen.

12.000 kinderen bestudeerd

De VU-onderzoekers baseren hun conclusie op een 14 bestudeerde studies over dit onderwerp in de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Afrika. In totaal waren daar meer dan 12.000 kinderen bij betrokken tussen de 6 en 18 jaar, die soms wel vijf jaar werden gevolgd.

Wiskunde in plaats van gym?

De uitkomst van deze studie is extra interessant gezien de recente discussie om de tijd voor gym op scholen in te ruilen voor ‘academische vakken’ zoals wiskunde en talen. Ook staat in veel gemeentes het schoolzwemmen ter discussie, omdat afschaffen van het schoolzwemmen een aantrekkelijke bezuinigingspost is.

Zuurstof naar het brein en minder stress

De onderzoekers geven drie mogelijke verklaringen voor het positieve effect van sport op leerprestaties. Door sport zou er meer bloed en meer zuurstof in het brein komen en wordt de celgroei in de hersenen gestimuleerd. Door lichaamsbeweging worden daarnaast hormonen aangemaakt (onder andere endorfines), waardoor kinderen minder last hebben van stress en zich beter voelen – en dus beter kunnen presteren. Verder leren kinderen die aan sport doen, zich aan regels te houden. Ze zijn vaak gedisciplineerder en kunnen zich tijdens de les beter concentreren.

‘Eindelijk wetenschappelijk bewijs’

De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in een artikel in het gerenommeerde tijdschrift ‘Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine’. Voor oud-schaatser Erben Wennemars komen de uitkomsten niet als een verrassing. “Eindelijk wetenschappelijk bewijs dat sportende kinderen hogere cijfers halen! MEER SPORT OP SCHOOL!”, twitterde hij nadat hij over het onderzoek had gelezen.

‘Kinderen ontwikkelen extra talenten’

Eind november publiceerde ook het Verwey-Jonker Instituut al een verslag dat de positieve effecten van sport op kinderen aantoonde. Het onderzoeksinstituu onderzocht de effecten van de structurele koppeling tussen sportverenigingen en scholen die vier jaar geleden in de gemeente Rotterdam van start ging. 1800 kinderen zijn lid geworden van een sportvereniging en de sociaal-maatschappelijke effecten zijn talrijk. 93 Procent van de leerkrachten geeft aan dat de deelnemende kinderen extra talenten ontwikkelen.

Meer contact met mede-ouders en betere schoolprestaties

Bijna alle ouders geven aan dat hun kinderen door het project gezonder en fitter zijn geworden. Deelnemende kinderen ontwikkelen tevens sociale vaardigheden. Zestig procent van de ouders ziet hun kinderen minder op straat rondhangen en meer met andere kinderen spelen. Ook ouders hebben door het project meer contact met andere ouders.  Deelnemende kinderen gaan met meer plezier naar school en leveren betere schoolprestaties. “Een flink deel van de ouders, docenten en trainers is van mening dat de schoolsportvereniging een positieve invloed heeft op de schoolprestaties”, zegt Nanne Boonstra van Verwey-Jonker Instituut.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , ,

Categorie: Gymnastiek, Nieuws, Ontwikkeling, Overige vakken, Thuis

Reacties (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. klaasje schreef:

    Nooit geweten dat sport zo veel invloed heeft op schoolprestaties. Op de school van mijn kleinkinderen word er lang niet zoveel aan sport gedaan. Eigenlijk zou dat wel moeten. Ik ga zeker aangeven dat sporten wel degelijk invloed heeft op de schoolprestaties!

  2. In onze school hebben de kinderen veel extra bewegen, we komen uit op 3 uur gym, 2 uur ravotten en scouting, 6 uur sport en spel en dan nog het gewone buiten spelen. De extra sport uren en gym gegeven door vakdocenten. Wij merken dat de resultaten zoals het onderzoek aangeeft echt werken. De kinderen kunnen zich beter concentreren en hebben door het sport en spel aanbod een heel sociale omgang. Verder merken we dat de kinderen grenzen durven te verleggen en hierdoor meer zelfvertrouwen krijgen. Wel realiseren wij ons dat lang niet alle scholen zoveel sporturen kunnen realiseren omdat er gewoon weg niet genoeg tijd is op een reguliere basisschool. Wij zien uit eigen ervaring dat het werkt dus een extra gaatje vrij maken voor bewegen loont!

Schrijf een reactie