Steeds meer scholen kiezen voor andere schooltijden

| 6 december 2016 | Reacties (1)

Basisscholen verlaten in hoog tempo de klassieke schooltijden en gaan over op andere roosters dan het traditionele model met een lange middagpauze en een vrije woensdagmiddag. De helft van de scholen heeft dat al gedaan. Van de scholen die nu nog traditionele schooltijden hebben, stapt volgend schooljaar nog eens 15 procent over op ander schooltijden. Dat blijkt uit onderzoek van Duo Onderwijsonderzoek.

Steeds meer kinderen eten op school hun lunch.

Steeds meer kinderen eten op school hun lunch.

Vijf jaar geleden hanteerde nog ruim driekwart van de scholen het traditionele schoolmodel. Dit schooljaar (2016-2017) was dat op nog maar 50 procent van de scholen het geval en volgend schooljaar ligt dit percentage weer lager. Inmiddels hanteert bijna een kwart (22%) van de basisscholen het continurooster: vier dagen les met een korte middagpauze op school, woensdagmiddag vrij.

Vijf-gelijke-dagen-model steeds populairder

Een ander populair schoolrooster is het vijf-gelijke-dagen-model, waarin kinderen alle dagen even lang naar school gaan en er geen vrije woensdagmiddag meer is. Eén op de zes scholen hanteert dit rooster.

Bij de scholen die dit schooljaar zijn afgestapt van de traditionele schooltijden, is met name het vijf-gelijke-dagenmodel populair. Voor het continurooster wordt de laatste jaren relatief minder vaak gekozen.

Waarom  andere schooltijden

Belangrijke redenen voor basisscholen om over te stappen op het continurooster of het vijf-gelijkedagenmodel zijn:

  • Leerlingen hoeven tussen de middag niet naar huis (dit zorgt voor minder onrust na de pauze en voor een kortere en vloeiendere onderbreking van het lesprogramma).
  • Het biedt meer structuur en duidelijkheid voor leerlingen en voor ouders (alle leerlingen blijven op school in plaats van de ene leerling wel en de andere niet).

 

 

Welke schooltijden zijn er?

Traditionele tijden

  • schooldagen met apart ochtenddeel (circa 8.30-12.00 uur) en apart middagdeel (ca. 13.15-15.15)
  • tussen de middag vrij: overblijven of naar huis
  • woensdagmiddag (en onderbouw vaak vrijdagmiddag) vrij
  • variant: het Hoorns model – vrijdagmiddag altijd vrij

Continurooster

  • schooldagen van 8 tot 14 uur (of 8.30 tot 14.30 uur)
  • woensdagmiddag vrij
  • korte lunchpauze, verplicht eten op school

Vijf-gelijkedagenrooster

  • vijf schooldagen van 8.30 tot 14 uur
  • korte lunchpauze, verplicht eten op school
  • extra vrije dagen omdat de kinderen te veel lesuren per week hebben

Bioritme-rooster

  • vijf dagen van 8.30 tot 16.30 uur
  • leren in op de momenten van maximale alertheid (tussen 10.00-12.00 uur en 14.30-16.30 uur)
  • extra lange middagpauze (12.00-14.30 uur) voor sport, cultuur en andere activiteiten; verzorgd door externe (kinderopvang)organisatie
  • woensdagmiddag (en onderbouw vaak vrijdagmiddag) vrij

7 tot 7-model

  • school is dagelijks open van 7.00 tot 19.00 uur
  • 52 weken per jaar, geen collectieve schoolvakanties
  • geïntegreerd programma van onderwijs, sport en ontspanningBron: Hét Basisschoolboek/DUO Onderwijsonderzoek

Leerkrachten: Continurooster niet het beste voor de kinderen

Een ruime meerderheid van de directeuren die in de afgelopen vier jaar zijn overgestapt naar het continurooster of het vijf-gelijke-dagenmodel, is tevreden over de gekozen schooltijden (continurooster: 81%, vijf-gelijke-dagenmodel: 87%). Ook geeft het grootste deel van de directeuren aan dat de meeste ouders, leerlingen en leerkrachten tevreden zijn over de gekozen schooltijden. Bij de leerkrachten zit relatief de meeste onvrede: 17% van hen is ontevreden over het ingevoerde continurooster en 6% is ontevreden over het ingevoerde vijf-gelijke-dagenmodel.

In het vorige DUO onderwijsonderzoek kwam naar voren dat de leerkrachten het continurooster of het vijf-gelijke-dagenrooster niet de beste modellen vinden voor leerlingen. Leerlingen zouden het meeste baat bij het zogenoemde bioritmemodel: om 10:00 uur beginnen en om 12:00 uur een lange pauze op school met daarin ruimte voor sport en ontspanning. De les begint vervolgens weer om 14:30 uur (tot 16:30 uur). Voor zichzelf vinden de leraren dit bioritmemodel juist weer het minst gunstig.

Lees ook:
Wie beslist over andere schooltijden?
Voor- en nadelen van nieuwe schooltijden
‘Heerlijk, niet meer dan gesleep met kinderen tussen de middag’
Hoeveel uur moeten kinderen naar school?

Beeld: Freepik

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , , , ,

Categorie: Nieuws, Ouders en school, Overblijven

Reacties (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Ada schreef:

    De kinderen vinden het geweldig om om 14.00uur al thuis te zijn. Veel tijd om te spelen en af te spreken met vriendjes.
    Zelf vind ik het waardeloos, want mijn werktijden zijn driemaal tot drie uur en twee maal tot 12.00uur. Voor was het dus meer regelen voor oppas.
    Daarnaast is de school de enige binnen de gemeente en zij kunnen nooit meedoen aan de activiteiten die onze gemeente organiseert voor alle basisschool leerlingen.
    De gemeente telt minimaal 10 basisscholen. Ook niet alle sportverenigingen houden dus rekening met dat wij geen vrije woensdagmiddag hebben.
    We zijn nu twee jaar verder en ik kan er niet aan wennen, maar mijn kinderen wel.

Schrijf een reactie