Tafels leren door te bewegen

| 22 september 2014 | Reacties (0)

In groep 4 en 5 moet je kind de tafels leren. Best lastig, vooral omdat je kind de uitkomsten van de tafels ook nog eens in een flink tempo moet kunnen noemen. Dé tip om tafels te leren: gebruik de ‘afwasmethode’ – gebruik beweging tijdens het oefenen.

Keersommen tijdens de afwas

Tafels lerenSamen tafels oefenen tijdens de afwas. Dat was vroeger een beproefde methode om de tafels te leren. Tegenwoordig staat in de meeste huizen een afwasmachine, maar met een beetje fantasie bouw je de ‘afwasmethode’ zo om naar een andere variant. De truc is dat je kind met de tafels aan de slag gaat terwijl het fysiek iets anders aan het doen is. Kennis blijft namelijk beter hangen als je erbij beweegt, zo heeft Gronings bewegingsonderzoek aangetoond. En laten kinderen nou veel liever bewegen dan stilzitten!

Verbinding tussen hersenhelften

Op school wordt vooral de de linkerhersenhelft van kinderen gestimuleerd. Die linkerhersenhelft gebruik je bij rekenen, taal, logisch nadenken, verwoorden, redeneren, enzovoort. Bij het bewegen gebruik je juist de rechterhersenhelft. Door middel van bewegen leg je verbindingen tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Je onthoudt de stof gemakkelijker en beter en kunt die bovendien langer onthouden.

Tafelspelletjes met beweging

Probeer het maar eens: ga tafels opzeggen tijdens het fietsen of traplopen of laat je zoon of dochter oefenen tijdens het springen op de trampoline of terwijl je samen aan het badmintonnen bent. In sommige klassen mogen de kinderen de tafels oefenen terwijl ze op een Wobbel heen en weer schommelen.

Nog een paar tafelspelletjes:

  • Tafels oefenen tijdens het overgooien met een bal. Jij gooit de bal naar je kind en geeft een som op. Je kind vangt de bal en moet tijdens het vangen het antwoord geven.
  • Hinkelen tijdens het tafelen. Maak een hinkelbaan en laat je kind naar het juiste antwoord toe hinkelen. Naarmate de tafel vaker is gehinkeld, moet dit steeds sneller gaan. Je kunt het meten met een stopwatch. Ook leuk is om zelf mee te doen, vooral als je niet zo goed kunt hinkelen. Door de tafels goed te berekenen heeft je kind dan de mogelijkheid om van je te winnen. Goed voor het zelfvertrouwen!
  • Nogmaals hinkelen: hinkelen op één been en bij het antwoord geven even op twee benen springen.
  • Diabolo de tafels: bij het zeggen van de som wordt vaart gemaakt, de diabolo wordt omhoog gegooid en het antwoord moet zijn gegeven voor de diabolo weer wordt opgevangen. (Dit kun je natuurlijk ook met een bal doen.)
  • Tafels en waterpistolen: neem twee waterpistolen. Laat je kind de tafels opzeggen. Gaat dit goed en binnen de (streef)tijd, dan mag je kind jou natspuiten. Bij fouten of als het te lang duurt, mag jij je kind natspuiten.
  • Tafels en springen: je kind moet net zo vaak springen als de uitkomst van de tafelsom. 3 x4 = 12 keer springen.
  • Bal hooghouden: kan je kind goed een voetbal hooghouden, dan is oefenen tijdens het hooghouden een goed idee. Bij een fout in de tafel is je kind ‘af’ met hooghouden.

Beeld: Thuisinonderwijs.nl

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , ,

Categorie: Groep 3-4, Groep 5-6, Rekenen

Schrijf een reactie