Tips om thuis te oefenen met tafels leren

| 24 september 2015 | Reacties (0)

Kinderen die de tafels niet goed kennen, hebben daar vreselijk veel last van bij het rekenen. Niet alleen in groep 4 en 5, de groepen waarin de tafels geleerd worden, maar vooral ook in de groepen daarna en op de middelbare school. Daarom wordt er op de basisschool zo op gehamerd dat je kind de tafels goed leert. Thuis oefenen hoort daarbij. Maar wat werkt het beste om de tafels te leren en hoe houd je het oefenen leuk?

Motivatie: weet waarom je kind de tafels moet leren

2015-09-17 15.34.08Als je gemotiveerd bent om iets te leren, gaat het leren gemakkelijker. Leg je kind daarom uit waaróm het tafels moet kennen. Dat is niet om een sticker te krijgen op een tafelkaart. En ook niet om het tafeldiploma te halen. (Al kunnen deze kortetermijndoelen ook motiverend zijn!) Een kind moet vanaf eind groep 5 de tafels uit het hoofd kennen omdat die tafels de basis vormen voor het vermenigvuldigen en delen. Bij dat uit het hoofd kennen wordt niet bedoeld ‘even stampen, opdreunen en dan weer vergeten’, maar wordt bedoeld dat de tafels liggen opgeslagen in het langetermijngeheugen van je kind.

Naarmate de sommen bij rekenen ingewikkelder worden, is het belangrijk dat de tafelsommen er zó uitrollen. Daardoor houdt het werkgeheugen namelijk ruimte over om het deel van de som uit te rekenen dat niet uit het hoofd is geleerd. Als je kind dan ook nog de tafels zou moeten uitrekenen, kost dat te veel tijd en is er bovendien meer kans op fouten.

Lees ook: Waarom tafels leren een blijvertje is

Tips om thuis te oefenen

Tafels oefenen is dus hartstikke nuttig en zelfs noodzakelijk. Voor sommige kinderen is alleen rijtjes tafels ‘stampen’ voldoende om de tafels voor altijd en eeuwig in het hoofd te hebben. Anderen onthouden de tafels makkelijker door speciale manieren van oefenen, zoals bewegend tafels leren, door spelletjes te spelen, te oefenen met een app  of door thuis materialen te hebben om de tafeltjes mee te oefenen.

1. Wat moet je kind precies leren?

Bedenk wel wat je kind precies moet leren. Moet je kind nog inzicht krijgen in hoe de tafels precies werken en wat er eigenlijk gebeurt in een keersom, of gaat het vooral om het inslijten van de antwoorden van de tafelsommen? In het eerste geval is goed om zo veel mogelijk ‘tafelvoorbeelden’ uit het dagelijks leven te benadrukken (pizza’s snijden!). In het tweede geval kan een werkblad met oefensommen (gewoon even googlen) voldoende zijn.

Lees ook: Tafels leren gaat stap voor stap

2. Hoe leert je kind? Kijkend, luisterend of allebei?

Sta ook stil bij hoe je kind het beste leert. Ieder kind heeft zijn eigen leerstijl. Is je kind visueel ingesteld, kies dan een product dat daar op inspeelt, zoals een tafelposter. Zingt je kind graag mee met muziek, dan is een leren met tafelliedjes een goed idee.

De tafelposter is een goede oude bekende in tafelleerland. Je hangt hem bijvoorbeeld op de wc-deur. Doordat je kind de tafels ontzettend vaak ziet (en opzegt tijdens het toiletgebruik), worden ze veel makkelijker onthouden. Combineer je de tafelposter met een periode intensief oefenen, dan zal je kind de tafels snel onder de knie krijgen, vooral als je kind nogal visueel is ingesteld.

Een andere ‘golden oldie’ om tafels te leren is het tafellied. Net zoals veel kinderen het alfabet hebben geleerd door het liedje te zingen, helpt het zingen van een liedje met de tafels voor de meeste kinderen enorm goed om te tafels in het hoofd te krijgen. Leerstof zingend oefenen stimuleert het ‘cross-lateraal denken’: de linker- en rechterhersenhelft worden tegelijkertijd gestimuleerd, waardoor de stof veel gemakkelijker en beter wordt onthouden. Op YouTube zijn verschillende tafelliedjes te vinden, bijvoorbeeld deze:

tafellied

leer de tafels 1 tot 10

Of deze tafelrap:

De tafelrap!

Rekenen = leuk! Zeker met de tafelrap erbij. Met deze tafelrap kunnen de leerlingen (groep 4 t/m 8) op een leuke en actieve manier de tafels oefenen. In het filmpje worden de tafels van 3 en 5 geoefend, maar zodra de leerlingen het lied uit hun hoofd kunnen, kunnen ze natuurlijk ook de andere tafels ermee oefenen.

Gewoon opzetten in de auto, of tijdens het spelen. Je gaat vanzelf meezingen en ongemerkt de goede antwoorden geven. Dat is automatiseren ten top.

3. Zorg voor variatie: leer met alle zintuigen

Het is niet altijd of-of. Het is goed om op allerlei verschillende manieren met de tafels bezig te zijn. De variatie maakt het oefenen leuker. Bovendien: door de tafels te leren met gebruik van zo veel mogelijk zintuigen en een slim systeem van herhalen, worden ze sterker verankerd in het langetermijngeheugen.

 

Lees ook de overige artikelen in dit dossier:

 

Beeld: Thuisinonderwijs.nl

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie: Groep 3-4, Groep 5-6, Groep 7-8, HvT2, Rekenen, Thuis

Schrijf een reactie