Tips voor een succesvolle spreekbeurt

| 5 februari 2015

Denk eens terug aan het moment in je eigen basisschooltijd dat je jouw eerste spreekbeurt gaf. Hoe ging dat? Was je nerveus of juist vol vertrouwen? Als je een verhaal goed kunt overbrengen, heb je daar later ontzettend veel aan. Op de basisschool begint je kind, meestal in groep 5, met het geven van spreekbeurten en boekbesprekingen. Lang niet elk kind vindt dit even leuk.

Hoe kun je jouw kind nu het beste helpen met de voorbereidingen, zonder dat je je er te veel mee bemoeit? En hoe zorg je ervoor dat je kind niet stijf staat van de zenuwen? Hieronder vind je een aantal tips die je hierbij kunnen helpen.

Onderwerp kiezen

Als eerste help je je kind nadenken over het onderwerp: waar moet de spreekbeurt over gaan? Meestal mag een kind zelf een onderwerp kiezen. Vooral dieren, beroepen, landen en sporten zijn populair. Een ingewikkeld onderwerp is, zeker voor een eerste keer, niet de bedoeling. Belangrijk is dat je kind het onderwerp zelf echt interessant vindt en er al iets over weet. Kies bijvoorbeeld een eigen huisdier of een favoriete voetbalclub.

Informatie verzamelen

wereldbolAls het onderwerp is gekozen, dan begint het verzamelen van de informatie. Kinderen kunnen zelf op internet van alles vinden. Laat ze goed op de bronnen letten. Klopt de informatie echt? Bij veel organisaties, zoals goede doelen en stichtingen, kunnen ze ook informatiepakketten aanvragen. Ook de bibliotheek is nog steeds een goede bron van informatie. Hier leren kinderen ook meteen zoeken naar en in boeken. Neem ze eens mee en laat ze zelf op zoek gaan. Uiteraard kun je zelf ook wat boeken aanreiken.

Denk ook aan materialen die ze kunnen meenemen om in de klas te laten zien: uitgeprinte foto’s om op te hangen, boeken om plaatjes uit te laten zien, spullen om rond te laten gaan, filmpjes om af te spelen, dingen om te proeven, te ruiken of te voelen. Dat maakt de spreekbeurt extra leuk en zo heeft je kind ook een houvast aan de meegenomen spullen.

Vragen voorbereiden

Vaak is het zo dat na afloop van de spreekbeurt de klasgenoten vragen mogen stellen. Ook leuk om dat eens om te draaien: laat je kind een paar vragen bedenken voor de klas. Hebben ze wel goed opgelet? En wat hebben ze onthouden? Zo voelt je kind zich ook even de juf of meester! Ook handig is om alvast van te voren mogelijke vragen te bedenken die de klasgenoten kunnen gaan stellen na afloop. Zo gaat je kind ook goed voorbereid het laatste gedeelte van de spreekbeurt in.

Veel oefenen

Dan volgt het oefenen. Het is belangrijk dat een kind vooral veel zelf oefent. Thuis, tijdens het eten of ‘echt’ staand in de kamer voor iedereen. Op deze manier doet een kind veel vertrouwen op. Zorg ook dat je kind zich bewust is van zijn of haar stemgebruik. Laat hem of haar voor de grap eens oefenen met allerlei verschillende stemmen: hard, zacht, hoog, laag, met een gek accent. Het moet vooral ook leuk blijven.

De sfeer in de klas is ook belangrijk. Het is niet erg als een kind even stottert of iets vergeet. Hier moet ruimte voor zijn. Dat is aan de juf of meester. Die kent ook vast allerlei trucjes om ervoor te zorgen dat er een veilige sfeer hangt in de klas. Uiteindelijk komt iedereen aan de beurt!

13 tips voor een succesvolle spreekbeurt

Hierbij nog één keer alle tips voor je kind op een rijtje:

  1. Bedenk een onderwerp dat je zelf leuk vindt.
  2. Zorg dat je spreekbeurt niet te lang duurt: op de meeste scholen is10 minuten vaak meer dan genoeg.
  3. Leer de tekst goed uit je hoofd en gebruik een spiekbriefje met steekwoorden.
  4. Als er een digibord aanwezig is: maak gebruik van websites als Prezi om je spreekbeurt te maken.
  5. Neem foto’s mee om in de klas op te hangen.
  6. Oefen voor de spiegel en voor mensen die je kent (bijvoorbeeld je ouders of een broer of zus).
  7. Bedenk vragen om aan de klas te stellen na afloop van je spreekbeurt.
  8. Denk vast na over welke vragen klasgenoten kunnen stellen.
  9. Kijk je klasgenoten goed aan tijdens je spreekbeurt.
  10. Stel tijdens je spreekbeurt ook vragen aan de klas.
  11. Op veel sites kun je informatiepakketten bestellen die je meer informatie geven.
  12. Neem materiaal mee om te laten zien en om door te geven.
  13. Als het mag, vraag eventueel een assistent om de computer te bedienen.

 

Susanne van de WaterOver de auteur: Susanne van de Water is redacteur bij Squla, een online leerplatform voor kinderen in groep 1 t/m 8. Squla bevat oefenstof voor alle vakken van de basisschool in de vorm van quizzen, oefengames en instructiefilmpjes. De spelletjes zijn gemaakt door onderwijsspecialisten en sluiten aan bij de lesstof op school. Na het beantwoorden van een vraag volgt altijd een korte uitleg. Op die manier kunnen kinderen zelfstandig leren. Meer weten over Squla? Kijk dan op www.squla.nl

 

Beeld: stock.xchng, Squla

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , ,

Categorie: Groep 5-6, Groep 7-8, Thuis, Wereldoriëntatie

Reacties (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Edwin schreef:

    Het is jammer dat scholen spreekbeurten nog zo ouderwets uitvoeren. Kinderen teksten uit het hoofd te laten leren is onnodig. Heeft meer met geheugentraining te maken. De houding van leerkrachten moet hierin flink veranderen. Geen cijfers meer, maar rustig opbouwen van durven vertellen over wat jij al weet. Ook opbouwen hoe je informatie verzamelt en deelt. Ik liet kinderen soms onvoorbereid een spreekbeurt doen en mijzelf ook. Over een eigen hobby. Kinderen weten al veel wat anderen nog niet weten. Diversiteit in een groep is een bron. Aanleren om materiaal mee te nemen, steekwoorden op te schrijven of de indeling die wordt aangehouden. Een presentatie kan bijvoorbeeld uit 5 vragen bestaan die een kind beantwoordt. Daarmee wordt het voor de rest ook duidelijk, dit leer je op het einde. En doe er ook wat mee. Wat als er onbeantwoorde vragen zijn? Laat het kind dat dan nog even uitzoeken of samen met de vrager. In plaats van product moet het om proces gaan (wat de kinderen mogen weten), maar laat dan het product zo betekenisvol zijn.

  2. kootje schreef:

    leuk

  3. Roy schreef:

    Interessant en leerzaam artikel!