Wie staat er voor de klas? (En maakt dat wat uit)?

| 15 juni 2015 | Reacties (0)

Bij de nieuwe groepsindeling aan het eind van het schooljaar wordt ook bekend welk leerkracht je kind na de zomervakantie krijgt. Dat is voor veel kinderen (en ouders) best een spannend gegeven. Een juf, een meester? Streng of niet zo streng? Jong of door de wol geverfd? Het maakt best veel uit wie er voor de klas staat.

Dat je kind een goede band heeft met de leerkracht is belangrijk. Als het niet botert met de meester of juf, duurt een schooljaar lang. Erg lang…

Relatie met leerkracht beïnvloedt de schoolprestaties

Als ouder weet gevoelsmatig wel hoe bepalend degene voor de klas kan zijn, maar het is ook naar voren gekomen in promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. Leerlingen zijn meer betrokken en presteren beter als ze een goede relatie hebben met de leerkracht. Vooral risicoleerlingen profiteren extra van een goede verstandhouding met de juf of meester. Andersom gaat ook op: als het niet botert tussen de leerkracht en je kind, is de kans groot dat je dat merkt aan de schoolprestaties van je kind.

Een goede juf of meester:

  • legt duidelijk uit
  • creëert een taakgerichte werksfeer
  • betrekt leerlingen actief bij het onderwijs

Bron: Onderwijsinspectie

Het belang van een goede leerkracht

Het allerbelangrijkste aan de leerkracht is natuurlijk dat hij of zij het vak goed beheerst: goed onderwijs staat of valt met een goede leerkracht. Volgens de Amerikaanse denktank Education Trust resulteert twee jaar achter elkaar een slechte leraar in een achterstand die niet meer in te halen is. Zoals hoogleraar Simon Burgess van de universiteit van Bristol opmerkte in een documentaire van de BBC: “Dat kan het verschil zijn tussen wel een baan krijgen of niet. Wel naar de universiteit of niet.”

Niet elke leerkracht is een topper

Nu lopen er in het basisonderwijs heel veel uitstekende docenten rond, maar helaas kent het vak ook zijn zwakke broeders en zusters. De Onderwijsinspectie gaf enkele jaren geleden aan dat één op de acht leraren in het basisonderwijs een of meer basisvaardigheden onvoldoende beheerste. Je ontkomt er dus bijna niet aan dat je kind eens een jaar bij een mindere leerkracht in de klas komt.

Overigens is de afgelopen jaren is de kwaliteit van net afgestudeerde leerkrachten flink omhoog gegaan, zo bleek dit jaar uit een rapport van de Onderwijsinspectie. Basisvaardigheden als orde houden en goede, gevarieerde lessen aanbieden zijn bij hen helemaal in orde. Krijgt je kind volgend jaar een net afgestudeerde juf of meester, dan kan dit hogere niveau opwegen tegen het gebrek aan ervaring.

Bespreek zorgen over je kind met de school

Net als bij de groepsindeling heb je als ouder weinig in de melk te brokkelen als het gaat om wie er voor de klas staat. Over het algemeen geldt: wees alert als je al slechte ervaringen hebt met een leerkracht of van andere ouders kritische geluiden hoort. Stap tijdig naar de school om je zorgen te bespreken. Soms valt het mee: de juf die voor je oudste zoon een rampjaar betekende, blijkt je dochter juist te motiveren om beter haar best te doen.

We hebben net gehoord welke leerkrachten Remco en Ina volgend jaar krijgen. Dat is altijd spannend. Remco krijgt voor het eerst een meester, waar ik goede verhalen over hoor. Dat zal wel goed komen, denk ik. Ina boft ook. Zij krijgt het duo dat Remco in groep 3 had. Het zijn twee wat oudere juffen, die de touwtjes strak in handen hebben. Ina zit in een pittige klas. Dat is niet erg, maar niet iedere leerkracht kan het aan.
Tanja, moeder van Remco (10) en Ina (7)

Ik heb bij de directeur aangegeven dat ik niet wil dat Tristan weer een jaar bij juf A. in de klas komt. Wij hebben heel slechte ervaringen met haar. Vorig jaar wilde Tristan niet eens meer naar school. Hij zit nu weer lekker in zijn vel en pesten is opgehouden. We willen niet het risico lopen dat het weer mis gaat. Gelukkig had de directeur begrip. Tristan gaat nu naar een parallelgroep.
Ageeth, moeder van Tristan (9)

 

Lees ook:
Zó bepalen scholen de groepsindeling
Niet eens met de groepsindeling? Do’s & don’ts
De voor- en nadelen van een combinatieklas
Hoe groot mag een klas zijn op de basisschool?

Beeld: Thuisinonderwijs.nl – stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , , , ,

Categorie: Achtergrond, HvT

Schrijf een reactie