Zakgeld gaat vooral op aan snoep

| 14 maart 2016

Waar geven kinderen tussen de 10 en 12 jaar hun geld aan uit? Voor zowel jongens als meisjes staat met stip op 1: snoep. Ook staat speelgoed in de top-3 uitgaven van zowel jongens als meisjes. De uitgaven van kinderen blijken beïnvloed door bekende YouTubers: bijna een derde (32%) van de kinderen wordt bij het doen van aankopen door online influencers geïnspireerd.

Opvallend is dat bijna alle 10 tot 12-jarigen (84%) vinden dat ze goed met geld kunnen omgaan. Maar als aan hen wordt gevraagd waar hun geld precies heen gaat, vergeten ze bijna de helft (40%) van hun inkomsten te benoemen. Dit blijkt uit een peiling van Deloitte onder ruim 500 kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool in het kader van de Week van het Geld, die vandaag is begonnen.

Jongens verdienen meer met klusjes dan meisjes

Met het doen van klusjes, giften voor rapporten, extraatjes van familie en zakgeld hebben Nederlandse kinderen gemiddeld 37 euro per maand te besteden. Opvallend is dat jongens twee keer zoveel verdienen met het doen van klusjes als meisjes (11 euro versus 5 euro). Van de genoemde 37 euro geven kinderen gemiddeld 10 euro vrij uit en 12 euro belandt in de spaarpot. De overige 15 euro wordt niet verdeeld, wat aangeeft dat het voor kinderen uit groep 7 en 8 moeilijk is om in te schatten hoe hun uitgavepatroon eruit ziet. Terwijl ze zich hier wel zeker over voelen; 84% van de kinderen vindt dat zij goed met geld om kunnen gaan.

Snoep, cadeautjes en games

Inforgraphic uitgaven zakgeld meisjesInforgraphic uitgaven zakgeld jongens
Waar geven kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool hun geld aan uit? Voor zowel jongens als meisjes geldt dat zij het meest geld uitgeven aan snoep. Opvallend is dat bijna de helft (48%) van de meisjes aangeeft haar geld aan zoetigheid uit te geven. Op een flinke afstand volgt make-up (31%), kleding en/of sieraden (30%), speelgoed (29%) en cadeautjes (29%). Meer dan een derde (34%) van de jongens geeft geld uit aan snoep. Maar ook speelgoed (34%) is favoriet. Gevolgd door computergames (29%), cadeautjes (20%) en online gaming (16%).

Online betalen, Marktplaats en de invloed van bekende YouTubers

Meer dan de helft van de kinderen (57%) geeft aan dat online iets kopen minder voelt als echt geld uitgeven, dan wanneer ze contant geld gebruiken. Verrassend, aangezien bijna de helft (49%) van de kinderen tussen de 10 en 12 jaar online aankopen doet. Jongens doen dat iets vaker dan meisjes (53% versus 45%). Opvallend is dat maar liefst 67% van de kinderen weleens iets koopt via Marktplaats. Van de meisjes koopt meer dan driekwart (76%) weleens iets via het bekende online platform tegenover 57% van de jongens. Wat betreft de beïnvloeding op het koopgedrag van kinderen zijn YouTubers in opkomst. Bijna een derde (32%) van de kinderen uit groep 7 en 8 wordt bij het doen van aankopen geïnspireerd door bekende YouTubers.

Week van het Geld en het Nationaal Geldexamen

De Week van het Geld is een jaarlijks initiatief van het platform Wijzer in Geldzaken en vindt plaats van 14 tot en met 18 maart. Dit jaar faciliteert Deloitte voor de vijfde keer het Nationaal Geldexamen tijdens deze week. Het Nationaal Geldexamen is een initiatief van Deloitte en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Nibud en Uitgeverij Zwijsen. Het leert kinderen uit groep zeven en acht bewust met geld omgaan en bereidt ze voor op de stap naar het voortgezet onderwijs. Meer informatie over het Nationaal Geldexamen is beschikbaar via: www.geldexamen.nl.

Beeld: Deloitte

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , ,

Categorie: Nieuws, Thuis

Reageren niet mogelijk.