Zakgeldverhoging vaste prik na groep 8

| 10 maart 2014 | Reacties (2)

Afscheid van de basisschool gaat bij 8 van de 10 kinderen gepaard met zakgeldverhoging. Ook veranderen de afspraken over wat kinderen van hun zakgeld moeten betalen. Toch heeft 42 procent van de jonge tieners niet gesproken over wie wat betaalt. Een gemiste kans. Praten over geldzaken is een goede manier om kinderen al vanaf jonge leeftijd financieel bewust te maken. Dit blijkt uit onderzoek van Platform Wijzer in geldzaken en het Nibud in het kader van de Week van het geld die vandaag van start gaat.

Meer financiële zelfstandigheid

De overgang van basisschool naar middelbare school leidt vaak tot meer financiële zelfstandigheid voor kinderen. Eten en drinken, schoolspullen, de mobiele telefoon, leuke dingen doen, kleding, bijna alle uitgaven van jongeren nemen op de middelbare school toe. Eén derde van de middelbare scholieren koopt bijvoorbeeld minstens één keer week per week iets te eten of drinken tijdens of na schooltijd. Op de basisschool doet maar 8 procent van de kinderen dat.

zakgeldAfspraken over zakgeld

De toename van de uitgaven leidt er volgens het Nibud en Wijzer in geldzaken echter niet toe dat de scholieren slechter of beter met hun geld omgaan. Middelbare scholieren maken minder vaak afspraken met hun ouders over de besteding van hun eigen geld (zakgeld, bijverdiensten, rapportgeld) dan basisschoolleerlingen. Op de middelbare school heeft 28 procent hierover geen afspraken gemaakt, tegen 19 procent op de basisschool. Daarnaast verandert ook het karakter van de afspraken. Op de basisschool is de belangrijkste afspraak dat alle aankopen vooraf worden overlegd. Op de middelbare school zijn afspraken meer gericht op het scheppen van kaders: wat moet worden gekocht en wat mag wel en niet worden gekocht?

Praten over geldzaken; wie betaalt wat

Een groot deel van de basisschoolleerlingen verwacht nog in gesprek te gaan over wie wat betaalt zodra ze naar de middelbare school gaan. Een groot deel van de middelbare scholieren geeft aan dat ze dit gesprek nooit hebben gevoerd. Een groter deel van de ouders geeft aan dat dit gesprek wel gevoerd is. Dit is blijkbaar niet voldoende overgekomen. Praten over geldzaken vormt een belangrijk onderdeel van de financiële opvoeding. Kinderen zien hun ouders als belangrijkste informatiebron als het gaat om geldzaken, zo blijkt uit eerder onderzoek van het Nibud.

Op de weg naar zelfstandigheid vormt de overgang naar de middelbare school een goed moment om het gesprek aan te gaan. Uitgaven nemen toe en de controle van ouders neemt af. Kinderen krijgen meestal niet direct geldproblemen als ze naar de middelbare school gaan, maar kunnen (zo blijkt uit eerder onderzoek) als ze ouder worden onverantwoord financieel gedrag gaan vertonen. Met behulp van zakgeld, maar juist ook door te praten over geldzaken kunnen ouders hun kinderen al vanaf jonge leeftijd leren met geld om te gaan.

Tip

Wil je weten wat er op financieel gebied verandert als je kind naar de brugklas gaat? Het Nibud heeft een handig overzicht gemaakt.

Over het onderzoek

Platform Wijzer in geldzaken en het Nibud deden onderzoek onder ruim 500 kinderen (uit groep 8, of de 1e, of 2e klas) en één van hun ouders naar de overgang van basisschool naar middelbare school. Het onderzoek vond plaats in het kader van de Week van het geld die vandaag van start gaat.

Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten bundelen om verantwoord financieel gedrag in Nederland te bevorderen. Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform.

Beeld: stock.xchng

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , ,

Categorie: Groep 7-8, Praktische zaken

Reacties (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Rita schreef:

    Hoeveel zakgeld moet ik mijn kind van 13 (meisje) geven

Schrijf een reactie