Zó bepalen scholen de groepsindeling

| 5 juni 2017 | Reacties (1)

In de laatste periode van het schooljaar wordt de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar bekend gemaakt. Je krijgt te horen welke juf of meester je kind volgend jaar krijgt en of de groep intact blijft. Hoe komt die groepsindeling tot stand en welke criteria worden gevolgd?

Combinatiegroepen, splitsen en leerlingen husselen

De kleuters van groep 1 bereiken uiteindelijk allemaal groep 8. Maar op veel scholen is de kans groot dat de samenstelling van de groep gedurende de schoolloopbaan van je kind één of meerdere keren wisselt. Soms worden groepen gesplitst, of juist samengevoegd tot combinatiegroepen. Op sommige scholen is het beleid om de groepen van tijd tot tijd door elkaar te husselen. Andere kunnen niet anders, doordat de leerlingenaantallen dalen en ze moeten bezuinigen op personeel.

Hoe komt een nieuwe groep tot stand?

Er zijn geen voorgeschreven regels waaraan scholen zich moeten houden bij de groepsindeling. Veel scholen hebben echter wel op papier vastgelegd welke criteria ze aanhouden bij het maken van de groepsindeling. Zaken waarmee rekening wordt gehouden zijn bijvoorbeeld:

  • goede mix tussen kinderen die makkelijk leren en leerlingen die meer moeite hebben met de lesstof
  • de verdeling tussen jongens en meisjes
  • niet langer dan twee jaar bij dezelfde leerkracht
  • liever niet bij broertjes/zusjes in de klas

Bij vriendjes of vriendinnetjes in de klas?

Vriendschappen tussen kinderen staan soms wel en soms ook niet in dit lijstje. Het is waarschijnlijk het eerste waar jij en je kind naar kijken, maar voor de school niet het belangrijkste. Die heeft het leerproces als topprioriteit. Meestal wordt wel geprobeerd bevriende kinderen bij elkaar in de klas te houden, maar soms worden vriendjes bewust gescheiden omdat kinderen te afhankelijk van elkaar zijn of als de vriendschap een negatief effect heeft op de leerprestaties of de sfeer in de groep.

Groepsindeling niet altijd voor ieder kind ideaal

Kinderen indelen in nieuwe groepen is een ingewikkelde klus, waarbij de school het eigenlijk nooit goed kan doen. Natuurlijk kijkt de school als het goed is zorgvuldig naar de individuele belangen van de kinderen, maar uiteindelijk staat het totaalplaatje voorop. Er zullen dus altijd kinderen zijn voor wie de nieuwe groepsindeling niet de beste oplossing is.

Lees ook:
Niet eens met de groepsindeling? Do’s & don’ts
Wie staat er voor de klas? (En maakt dat wat uit)?
De voor- en nadelen van een combinatieklas
Hoe groot mag een klas zijn op de basisschool?

Gerelateerde artikelen:

Tags: , , , , , , , , ,

Categorie: Achtergrond, HvT2

Reacties (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Danielle schreef:

    Mijn middelste gaat sinds september naar school. Nu hebben we te horen gekregen dat hij volgend schooljaar (groep twee) in een klas komt met 37 leerlingen. Nu heb ik op jullie site al gelezen dat dit mag/kan. Maar ik kan niet zo goed terug lezen wat wij als ouder kunnen vragen van de school?

    School heeft wel bekent gemaakt met één leerkracht en één klassenassistent te zullen gaan werken. Is dit voldoende? Het voelt voor mij van niet gezien het feit dat ze nu in veel klassen al met stagiaires “orthopedagogen, klassenassistentes en pabo studentes” werken. Tevens hebben ze het grootste lokaal van de school gereserveerd voor deze klas.
    Het liefst zou ik mijn kind in een kleinere (rustigere) klas zien.

    Toen ik voor deze school koos was een van mijn beweeg redene dat dit een kleine school is met het recht om te zeggen we zitten vol. Anders als bij een openbare school. Nu hebben ze duidelijk een fout (staat in een brief van school aan de ouders) gemaak bij het aanname beleid voor de leerlingen startend in 2016. Wat menselijk is en kan gebeuren. Ik ben heel erg tevreden over de kwaliteit van lesgeven op deze school.
    Wie heeft er goede constructieve tips voor mij om met mijn school mee te denken over hoe we deze klas de beste neer kunnen zetten en begeleiden.

Schrijf een reactie